ההשפעה של ניתוח בריאטרי על הפלאורה של מערכת העיכול (Gut)

במרבית המטופלים עם השמנה קיצונית לא זוהה מגוון נרחב של חיידקים במערכת העיכול, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Gut. יתרה מזאת, חוסר האיזון המיקרוביאלי במערכת העיכול לווה בנטיה גדולה יותר למסת שומן גבוהה בגו וסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, יתר לחץ דםף או צורה חמורה יותר של מחלות אלו. אעפ”י שניתוח בריאטרי הוביל לירידה במשקל ושיפור בסמנים מטבוליים, ההתערבות לוותה בשיפור חלקי בלבד בעושר הגנים המיקרוביאליים במערכת העיכול.

החוקרים ביקשו לבחון אם ניתוח בריאטרי יוביל לשיפור הרכב החיידקים במערכת העיכול במטופלים עם השמנה חמורה, עם לפחות תחלואה נלווית אחת, או באלו עם השמנה חולנית (מדד מסת גוף של מעל 40 ק”ג למטר בריבוע).

מדגם המחקר כלל 61 משתתפים עם השמנה חמורה או חולנית, אשר היו מועמדים לניתוח בריאטרי (גיל ממוצע של 37 שנים, מדד מסת גוף ממוצע של 45.6 ק”ג למטר בריבוע) ומצאו כי ב-75% תועד מגוון מיקרוביאלי נמוך.

במדגם פרוספקטיבי זה, עשר נשים השלימו ניתוח טבעת (המגביל צריכה קלורית בלבד) ו-14 נשים השלימו ניתוח מעקף קיבה (המונע גם ספיגת מזון במעי), והם היו במעקב לאורך חודש, שלושה חודשים ושנה.

החוקרים בחנו את דגימות הצואה במטרה לקבוע את הרכב החיידקים במערכת העיכול. מעבר לכך, החוקרים בחנו את אותו תוצא במדגם שכלל 49 משתתפים בעלי עודף-משקל והשמנה מתונה במחקר הגבלה תזונתית (MICRO-Obes) ובמדגם שכלל עשרה מועמדים לניתוח מעקף קיבה (מדגם ATOX), שהיו במעקב לאורך עד חמש שנים.

למרות שבקרב המשתתפים לאחר ניתוח מעקף קיבה תועד שיפור גדול יותר במדדים מטבוליים, בהשוואה לאלו שהשלימו ניתוח טבעת, עדיין תועד מגוון חיידקים קטן יותר במערכת העיכול עד חמש שנים לאחר הניתוח.

יתרה מזאת, עדיין לא ידוע אם עושר חיידקים נמוך הינו גורם או תוצאה של השמנה ומשכה, אך מדובר בסמן טוב לשינויים בהרכב החיידקים במערכת העיכול, אשר בסופו של דבר עשוי לסייע בסיווג המטופלים.

Gut. Published online June 13, 2018.

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

אופטימיזציה של ניתוחים בריאטריים באמצעות ייעוץ רוקח קליני מקיף (Journal of Clinical Medicine)

אופטימיזציה של ניתוחים בריאטריים באמצעות ייעוץ רוקח קליני מקיף (Journal of Clinical Medicine)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|29/02/2024

השכיחות הגוברת של השמנת יתר חולנית, שזוהתה כמגיפה עולמית על ידי ארגון הבריאות העולמי, הפכה לדאגה משמעותית לבריאות הציבור בעשורים האחרונים. עלייה זו בהשמנת יתר אינה מוגבלת למבוגרים בלבד, אלא חלחלה גם לעולם רפואת הילדים, דבר המעלה חששות לגבי המשך מגמה זו בשנים הקרובות.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן