היתרונות הבריאותיים של רחצה בסאונה (Mayo Clin Proc)

שהיה בסאונה אינה רק נעימה ומרגיעה, אלא עשויה גם להביא לשיפור ניכר במצב הבריאותי, כך עולה מסקירת ספרות מקיפה. בין היתרונות של רחצה בסאונה זוהו סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, מחלות נוירו-קוגניטיביות ומחלות ריאה, דוגמת אסתמה ושפעת; הקלה במצבי כאב כמו מחלות ריאומטיות וכאבי ראש; הפחתת סיכון לתמותה; ושיפור איכות חיים.

במסגרת הסקירה בחנו החוקרים מחקרים תצפיתיים וכן מחקרים אקראיים ומחקרים מבוקרים ולא-אקראיים אודות ההשפעות הבריאותיות של רחצה בסאונה ממאגרי MEDLINE ו-EMBASE, שפורסמו עד פברואר 2018. הם הגבילו את ניתוח הנתונים לרחצה בסאונה פינית מסורתית.

בסאונה פינית, הטמפרטורה נעה בין 80 ועד 100 מעלות צלזיוס, עם לחות יחסית של 10-20%. לרוב, הרוחצים ישהו 5-20 דקות בסאונה ולאחר מכן ישחו, יתקלחו או רק יתקררו בטמפרטורת חדר.

מספר מחקרים מרכזיים שנכללו בסקירה הצביעו על סיכון מופחת למחלות אקוטיות וכרוניות מסוימות בעקבות שימוש נרחב יותר בסאונה. לדוגמא, במחקר אחד יחס הסיכון לאירוע מוחי המורגי בקרב אלו שרחצו בסאונה 4-7 פעמים בשבוע עמד על 0.33, בהשוואה לאלו שרחצו בסאונה רק פעם בשבוע. במחקר אחר, רחצה בסאונה 4-7 פעמים בשבוע לוותה בסיכון יחסי לדמנציה ומחלת אלצהיימר של 0.34 ו-0.35, בהתאמה, בהשוואה לרחצה פעם בשבוע. בדומה, רחצה במשך 19 דקות ומעלה לוותה בסיכון יחסי לתמותה לבבית פתאומית ותמותה מכל-סיבה של 0.48 ו-0.83, בהתאמה, בהשוואה לרחצה במשך 11 דקות.

שני ניסויים במבוגרים בגיל העמידה הדגימו השפעות מועילות על לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי לאחר רחצה אחת, בת 30 דקות, בסאונה, בעוד שמחקר פרוספקטיבי ארוך-טווח הצביע על ירידה של 47% בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם בגברים לבנים שהיו במעקב לאורך 24.7 שנים.

בסיס העדויות הגדל אודות ההשפעות הקרדיווסקולאריות של רחצה בסאונה, בשילוב עם החשיבות הידועה של פעילות גופנית לשמירה על המצב הבריאותי, מעידים כי שילוב הפעילויות יחדיו עשוי להביא ליתרונות בריאותיים גדולים עוד יותר. עם זאת, החוקרים מזהירים כי דרושים מחקרים נוספים בטרם ניתן יהיה לקבוע קשר ישיר כלשהו בין ההשפעות הבריאותיות של סאונה ובין תוצאים תת-קליניים, דוגמת שינויים בדופן העורקים.

Mayo Clin Proc. Published online July 31, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה