סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בחולים עם תסמונת שיוגרן (Arthritis Care Res)

בחולים עם תסמונת שיוגרן ראשונית (Primary Sjogren Syndrome) סיכון מוגבר לסוגים שונים של מחלות לב וכלי דם, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה, שפורסמה בכתב העת Arthritis Care & Research.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון, דוגמת דלקת מפרקים שגרונית או לופוס, קיים סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. עם זאת, הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם תסמונת שיוגרן ראשונית לא נבחן היטב וכעת הם ביקשו להתמקד בנושא זה.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה לזיהוי מאמרים במאגרי MEDLINE ו-COCHRANE, כמו גם תקצירים שפורסמו בכנסים באירופה וארצות הברית. הם התמקדו במחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית בחולים עם תסמונת שיוגרן ראשונית.

החיפוש הספרותי העלה 484 מאמרים ותקצירים רלבנטיים; 14 מחקרים (67,124 חולים עם תסמונת שיוגרן ראשונית) נכללו במטה-אנליזה. בהשוואת חולים עם תסמונת שיוגרן אל מול אוכלוסיות ביקורת, הסיכון היה מוגבר משמעותית לתחלואה כלילית (סיכון יחסי של 1.34, P=0.01), תחלואה צרברווסקולארית (סיכון יחסי של 1.46, P<0.00001), אי-ספיקת לב (יחס סיכויים של 2.54, p<0.007) ותחלואה תרומבואמבולית (סיכון יחסי של 1.78, p<0.000001), ללא עליה מובהקת סטטיסטית בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

מטה האנליזה מעידה כי תסמונת שיוגרן ראשונית מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולארית, המעידה כי בחולים אלו יש מקום לבדיקות סקר למחלות לב וכלי דם וכי יש לשקול טיפול מונע.

Arthritis Care Res 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה