אין תועלת למתן תוספי ויטמין D למניעת מחלות לב וכלי דם (JAMA Cardiol.)

בניגוד למספר מחקרים קודמים שהציעו כי לתוספי ויטמין D תתכן השפעה מגנה כנגד אירועים קרדיווסקולאריים, מטה-אנליזה חדשה שפורסמה בכתב העת JAMA Cardiology לא זיהתה יתרון דומה.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה של מחקרים אקראיים להערכת הקשר בין תוספי ויטמין D ובין הפחתת שיעור אירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה. הם השלימו סקירת ספרות במאגרי PubMed, Cochrane Library ו-Embase לזיהוי מאמרים שפורסמו עד 15 בדצמבר, 2018. הם התמקדו במחקרים אקראיים אשר דיווחו על התוצאות בטווח הארוך (לפחות שנה אחת) של תוספי ויטמין D על אירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה.

הסקירה כללה 21 מחקרים אקראיים (כולל 83,291 משתתפים, מהם 41,669 מטופלים בויטמין D ו-41,622 מטופלים בפלסבו). גיל המשתתפים הממוצע עמד על 65.8 שנים; 61,943 (74.4%) היו נשים.

רק ארבעה מחקרים הגדירו מראש אירועים קרדיווסקולאריים כתוצא עיקרי של המחקר. מתן תוספי ויטמין D לא לווה בהפחתת סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לפלסבו (p=0.85) וכן לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בהערכת תוצאים משניים, כולל אוטם שריר הלב, אירוע מוחי, תמותה קרדיווסקולארית או תמותה מכל-סיבה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מטה האנליזה העדכנית מעידה כי תוספי ויטמין D אינם מלווים בהפחתת אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, תוצאי סיום קרדיווסקולאריים פרטניים (אוטם לבבי, אירוע מוחי, או תמותה קרדיווסקולארית), או תמותה מכל-סיבה.

JAMA Cardiol. Published online June 19, 2019

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

חשיבותו של ליווי רוקחי במטופלים לאחר אוטם שריר הלב (J. Pharm. Pract)

חשיבותו של ליווי רוקחי במטופלים לאחר אוטם שריר הלב (J. Pharm. Pract)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|05/06/2024

ליווי וחינוך פרטני על ידי רוקחים עשוי לשפר את ההקפדה על נטילת והבנת התכלית בנטילת תרופות קרדיו-וסקולריות, כך עולה ממחקר שפורסם ב-Journal of Pharmacy Practice and Research. הביא לפרסום יהונתן ניסן בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן