כירורגיה כלי דם

יתרונות התערבות כלילית ראשונית ומדורגת בחולי STEMI? (JACC Cardiovasc Interv)

בחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST (STEMI או ST-segment Elevation Myocardial Infarction) המשלימים התערבות כלילית מילעורית ראשונית, טיפול בכלי המטרה ביחד עם התערבות מדורגת ביתר כלי הדם בבית החולים לוו בתוצאות טובות יותר, בהשוואה להתערבות שהתמקדה בנגע המטרה בלבד או רה-וסקולריזציה ראשונית של מספר כלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JACC Cardiovascular Intervention.

במסגרת המחקר השוו החוקרים גישות רה-וסקולריזציה (התערבות במספר כלי דם, התערבות בכלי המטרה בלבד והתערבות בכלי המטרה עם רה-וסקולריזציה הדרגתית). מדגם המחקר כלל 6,503 חולים עם STEMI ומחלה רב-כלית, שלקחו חלק במאגר British Columbia Cardiac Registry (2008-2014). החוקרים בחנו את שיעורי התמותה מכל-סיבה ורה-וסקולריזציה חוזרת לאחר שנתיים.

בהשוואה להתערבות רב-כלית, התערבות כלילית בנגע המטרה בלבד (יחס סיכון של 0.78) והתערבות בנגע המטרה עם התערבות כלילית מדורגת (יחס סיכון של 0.55) לוו בשיעורי תמותה נמוכים יותר. בהשוואת התערבות בכלי המטרה בלבד, התערבות בכלי המטרה עם התערבות מדורגת לוותה בשיעורי תמותה נמוכים יותר (יחס סיכון של 0.65). בהשוואה להתערבות רב-כלית, התערבות בכלי המטרה בלבד לוותה בשיעור רה-וסקולריזציה חוזרת מוגבר (יחס סיכון של 1.25).

בהשוואת התערבות בנגע המטרה בלבד אל מול התערבות בנגע המטרה עם התערבות מדורגת, האחרונה לוותה בשיעור נמוך יותר של רה-וסקורליזציה חוזרת (יחס סיכון של 0.64). התערבות שהתמקדה בנגע המטרה לוותה בשיעורי תמותה נמוכים יותר במקרים בהם כלי הדם החולה לא היה Left Circumflex Artery (יחס סיכון של 0.63) וערק כלילי ימני (יחס סיכון של 0.66), אך לא כאשר כלי הדם החולה לא היה Left Anterior Descending Artery Disease.

החוקרים מסכמים ווכתבים כי בחולים עם STEMI המיועדים להתערבות כלילית, גישה של התערבות כלילית בנגע המטרה עם התערבות מדורגת לוותה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה ואשפוזים חוזרים. עם זאת, ניתן לשקול התערבות רב-כלית בחולים נבחרים ובמקרים בהם המחלה האחראית לאירוע הקרדיווסקולארי אינה בעורק כלילי שמאלי יורד.

יש מקום להשלים מחקרים נווספים עם הערכה פרוספקטיבית במסגרת מחקרים אקראיים ומבוקרים.

JACC Cardiovasc Interv 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה