אורולוגיה

שילוב מטפורמין עם פרוגסטין משפר תוצאות בנשים עם היפרפלזיה של רירית הרחם וממאירות בשלב מוקדם של רירית הרחם (Front Endocrinol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משלב פרוגסטין עם מטפורמין הביא לשיפור התוצאות לעומת פרוגסטין בלבד בנשים עם היפרפלזיה של רירית הרחם וסרטן רירית רחם בשלב מוקדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בפרוגסטין בלבד מהווה את אפשרות הטיפול המועדפת לשימור פוריות בנשים בגיל הפוריות עם פוריות שמורה עם היפרפלזיה של רירית הרחם או סרטן רירית רחם בשלב מוקדם. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם טיפול במטפורמין עשוי לשפר את היעילות של טיפולים מבוססי-פרוגסטין.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ולא-אקראיים ע”י חיפוש במאגרי PubMed, EMBASE, Web of Science ו-Cochrane שפורסמו עד 8 בנובמבר, 2022. מטה-אנליזה שימשה להערכת ההשפעה של משלב פרוגסטין עם מטפורמין על שיעורי הפוגה, הישנות, הריונות ולידות חי.

מהנתונים עולה כי טיפול בפרוגסטין, בין אם סיסטמי או מקומי, לווה בשיעורי הפוגה מלאה גבוהים יותר כאשר ניתן במשלב עם מטפורמין, בהשוואה לטיפול בפרוגסטין בלבד בנשים עם היפרפלזיה של רירית הרחם (יחס סיכויים של 2.08, p=0.003) ובנשים עם ממאירות רירית רחם בשלב מוקדם (יחס סיכויים של 1.86, p=0.01), אך לא בנשים עם סרטן רירית רחם והיפרפלזיה של רירית הרחם (יחס סיכויים של 1.46, p=0.07).

בניתוח שבחן מתן סיסטמי של פרוגסטין, שיעורי התגובה מלאה היו טובים יותר בנשים תחת משלב פרוגסטין עם מטפורמין, בהשוואה לפרוגסטין לבדו, בנשים עם היפרפלזיה של רירית הרחם (יחס סיכויים של 2.47, p=0.0009), באלו עם סרטן רירית רחם בשלב מוקדם (יחס סיכויים של 2.09, p=0.09) ובנשים עם היפרפלזיה של רירית רחם וסרטן מוקדם של רירית רחם (יחס סיכויים של 2.03, p=0.01).

שיעורי ההישנות בנשים עם סרטן רירית רחם בשלב מוקדם והיפרפלזיה של רירית הרחם לא היו שונים משמעותית.

באשר לתוצאות מיילדותיות, הוספת מטפורמין הובילה לשיפור שיעור הריונות (יחס סיכויים של 1.55, p=0.05), אך לא חל שיפור בשיעור לידות-חי (יחס סיכויים של 0.95, p=0.89).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למטרות שימור פוריות, התוצאות בנשים עם היפרפלזיה של רירית רחם וסרטן רירית רחם בשלב מוקדם היו טובות יותר עם משלב פרוגסטין עם מטפורמין לעומת פרוגסטין בלבד, כאשר הטיפול המשולב הביא לעליה בשיעורי הפוגה ושיעורי הריונות.

Front Endocrinol (Lausanne). 2023 Jun 21

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה