אורולוגיה

ניתן להשהות זמנית טיפול אנדוקריני בנשים עם סרטן שד המעוניינות להרות (N Engl J Med)

בנשים צעירות עם סרטן שד ניתן להשהות בבטחה טיפול אנדוקריני משלים כאשר אלו מנסות להרות, כאשר צעד זה אינו מעלה את הסיכון להישנות סרטן שד או התפתחות ממאירות בשד הנגדי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לאסוף נתונים פרוספקטיביים אודות בטיחות השהיית טיפול אנדוקריני בנשים עם סרטן שד המעוניינות להרות.

המחקר כלל למעלה מ-500 נשים לפני-מנופאוזה שקיבלו טיפול אנדוקריני במשך 18-30 חודשים כנגד גידולים שברובם היו גידולים בשלב I או II וחיוביים לקולטנים להורמונים. לאחר שלושה חודשי הפסקת טיפול, הנשים קיבלו שנתיים להרות, ללדת ולהניק, במידה והיו מעוניינות בכך, לפני חידוש הטיפול. התוצא העיקרי היה אירועי סרטן שד, אשר כללו הישנות מקומית, אזורית, או מרוחקת, של סרטן שד פולשני, או הופעה חדשה של סרטן בשד הנגדי.

מהנתונים עולה כי השהייה זמנית של הטיפול האנדוקריני בעת ניסיון להרות לא הובילה לתוצאות גרועות יותר מבחינת סרטן השד.

בקרב 497 נשים שהיו במעקב אחר התפתחות הריון, 368 (74%) הרו לפחות פעם אחת ו-317 (64%) ילדו לפחות פעם אחת.

לאחר חציון מעקב של 3.4 שנים, 44 נשים אובחנו עם סרטן שד – קרוב אך לא מעבר לסף הבטיחות של 46 מקרי סרטן שד.

שיעורי היארעות סרטן שד לאחר 3 שנים עמדו על 8.9% בקבוצת הנשים בה הושהה הטיפול, בהשוואה ל-9.2% מהביקורות ההיסטוריות, אשר כללו נשים שענו על קריטריוני המחקר.

ממצאים אלו מעידים כי למרות שטיפול אנדוקריני לתקופה של 5-10 שנים משפר משמעותית את תוצאות הטיפול כנגד סרטן שד בנשים עם גידול חיובי לקולטנים להורמונים, הפסקה זמנית של הטיפול בניסיון להרות לא לוותה בהשפעה שלילית משמעותית. עם זאת, החוקרים מזהירים כי הנשים היו במעקב לאורך תקופה חציונית של 3.4 שנים בלבד וישנה חשיבות רבה לנתונים לאחר עשר שנים לאישור בטיחות השהיית הטיפול המשלים.

N Engl J Med. Published online May 4, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה