אורולוגיה

טיפול ב-Olanzapine עשוי לשפר תאבון ומשקל בחולי סרטן תחת טיפול כימותרפי (J Clin Oncol)

טיפול ב- Olanzapine(זיפרקסה) במינון נמוך משפר משמעותית תאבון ועליה במשקל בקרב חולים עם אבחנה חדשה של מחלה ממארת שהחלו טיפול כימותרפי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology. עוד עולה מהנתונים כי הטיפול האנטי-פסיכוטי נסבל היטב ואינו-יקר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חוסר תאבון מופיע ב-30-80% מהחולים עם ממאירות מתקדמת, תופעה העשויה להחמיר עם טיפול כימותרפי. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את היעילות של Olanzapine לגירוי תאבון ושיפור עליה במשקל בחולים תחת טיפול כימותרפי.

מדגם המחקר כלל מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם ממאירות לא-מטופלת, מתקדמת-מקומית או גרורתית של הקיבה, כבד-לבלב-דרכי מרה, או ריאות, אשר חולקו באקראי לקבלת Olanzapine במינון 2.5 מ”ג פעם ביום למשך 12 שבועות, או פלסבו, בשילוב עם כימותרפיה. שתי הקבוצות השלימו הערכה תזונתית סטנדרטית וייעוץ תזונתי.

התוצאים העיקריים כללו את שיעור החולים עם עליה במשקל של מעל 5% ושיפור בתאבון, כפי שנקבע לפי מדד Visual Analog Scale (VAS) ו-FAACT ACS (או Functional Assessment of Chronic Illness Therapy system of Quality-of-Life questionnaires Anorexia Cachexia Subscale). תוצאי סיום משניים כללו את השינוי במצב התזונתי, איכות חיים ורעילות כימותרפיה.

מדגם המחקר כלל 124 חולים, מהם 63 בזרוע Olanzapine ו-61 בזרוע הפלסבו (גיל חציוני של 55 שנים, טווח גילאים 18-78 שנים), מהם 112 חולים (58 בזרוע Olanzapine ו-54 בזרוע הפלסבו) נכללו בניתוח הנתונים. מרבית החולים (99 חולים, 80%) אובחנו עם ממאירות גרורתית .

בזרוע הטיפול ב- Olanzapine תועד שיעור גדול יותר של חולים עם עליה במשקל של מעל 5%, בהשוואה לזרוע הפלסבו (60% לעומת 54%, p<0.001) ושיפור בתאבון לפי מדד VAS (43% לעומת 13%, p<0.001) ולפי מדד FAACT ACS (מדד של 37 נקודות ומעלה: 22% לעומת 4%, p=0.004).

בחולים תחת טיפול ב- Olanzapine תועדה איכות חיים טובה יותר, לצד מצב תזונתי טוב יותר ורעילות קלה יותר של הטיפול הכימותרפי. תופעות הלוואי שיוחסו לטיפול התרופתי ב- Olanzapine היו מינימאליות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול יומי ב- Olanzapine במינון נמוך מהווה התערבות פשוטה, זולה ונסבלת היטב לשיפור התאבון ועליה במשקל בחולים עם אבחנה חדשה של מחלה ממארת ותחת טיפול כימותרפי.

J Clin Oncol, March 28, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה