אורולוגיה

שיעורי תחלואה ותמותה גבוהים בטווח הארוך לאחר אוטם או נזק לבבי סביב ניתוח לא-לבבי (Eur Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לאחר שנה אחת, מרבית המקרים של נזק או אוטם לבבי סביב ניתוח לא-לבבי מלווים בשיעורים גבוהים של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נזק או אוטם לבבי סביב ניתוח לא-לבבי הינו סיבוך לבבי נפוץ. דרושה הבנה טובה יותר של האטיולוגיות בבסיס סיכון זה והתוצאים בחולים אלו ולכן הם בחנו את האטיולוגיות לנזק לבבי על-בסיס הנתונים הזמינים, כולל בירור לבבי ובדיקות הדמיה, בחולים שעברו ניתוח לא-לבבי מג’ורי.

האטיולוגיות לנזק או אוטם לבבי סווגו כגורמים חוץ-לבביים, במידה ונבעו בעיקר ממחלה חוץ-לבבית, דוגמת אלח-דם חמור או תסחיף ריאתי; או משנית למקור לבבי, אשר סווג עוד לאוטם לבבי מסוג 1, הפרעות קצב לב מהירות, אי-ספיקת לב, או אוטם לבבי מסוג 2. סיבוכים לבביים מג’וריים כללו אוטם חד של שריר הלב, אי-ספיקת לב חדה, הפרעת קצב לב מסכנת-חיים ותמותה קרדיווסקולארית, כמו גם תמותה מכל-סיבה ואלו נבחנו לאחר שנה אחת.

מבין 7,754 חולים (גילאי 45-98 שנים; 45% נשים), ב-13.1% (1,016 חולים) תועד נזק או אוטם לבבי סביב ניתוח לא-לבבי. סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי תועד ב-684 מבין 7,754 חולים (8.8%), כאשר 818 חולים (10.5%) הלכו לעולמם בתוך שנה אחת.

התוצאים היו שונים באופן בולט בהתאם לאטיולוגיה לנזק הלבבי: שיעור סיבוכי קרדיווסקולאריים מג’וריים עמד על 51% מהחולים עם נזק או אוטם לבבי משנית לגורם חוץ-לבבי, 41% מאלו עם אוטם לבבי מסוג 1, 57% מהחולים עם הפרעות קצב לב מהירות, 64% מהחולים עם אי-ספיקת לב חדה ו-25% מאלו עם אוטם לבבי מסוג 2.  שיעורי התמותה לאחר שנה אחת עמד על 38% מהחולים עם נזק ממקור חוץ-לבבי, 27% מאלו עם אוטם לבבי מסוג 1, 40% מהחולים עם הפרעות קצב לב מהירות, 49% מאלו עם אי-ספיקת לב חדה ו-17% מהחולים עם אוטם לבבי מסוג 2, זאת בהשוואה ל-7% ו-9% מהחולים ללא נזק או אוטם לבבי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שיעורי תחלואה קרדיווסקולארית ותמותה גבוהים לאחר אוטם או נזק לבבי סביב ניתוח לא-לבבי. ממצאים אלו מדגישים את הצורך בטיפולים אינטנסיביים יותר באוכלוסיית חולים זו.

Eur Heart J, Jan 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה