אורולוגיה

שכיחות גבוהה של היפותירואידיזם מרכזי במהלך טיפול במיטוטן כנגד ממאירות אדרנל (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Mitotane (ליזודרן) מלווה בשכיחות גבוהה של הופעה חדשה של היפותירואידיזם מרכזי, כאשר אלו לרוב מופיעים במהלך השנה הראשונה לטיפול ובשני-שליש מהחולים צפויה החלמה מלאה או חלקית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים דיווחו על מקרים של היפותירואידיזם מרכזי בחולים תחת טיפול ב-Mitotane, אך אין נתונים אודות שיעורי ההימצאות ומהלך הזמנים של הפרעה אנדוקרינית זו תחת הטיפול התרופתי. במטרה להבין טוב יותר את הנושא, החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות של חולים משני מרכזים אקדמיים במונטריאול (קנדה) וטולוז (צרפת) עם חשיפה לטיפול ב-Mitotane כנגד ממאירות אדרנל בין 1995 ו-2020.

מדגם המחקר כלל 83 חולים, כאשר 17 חולים הוצאו מהמחקר לאור אבחנה קודמת של היפותירואידיזם ראשוני או היפותירואידיזם משנית לטיפול תרופתי.

במהלך המעקב, ב-3 מבין 66 חולים נשמרו תפקודי תריס תקינים ו-63 מבין 66 חולים פיתחו היפותירואידיזם מרכזי. מבין 63 החולים הללו, 56 התייצגו עם רמות TSH נמוכות או תקינות באופן שאינו-הולם ו-7 חולים התייצגו עם עליה קלה של רמות TSH.

החוקרים מדווחים כי בשליש מהחולים התפתחה ההפרעה בתפקודי בלוטת התריס בתוך שלושה חודשים מהתחלת טיפול ב-Mitotane; ב-19.1% מהחולים ההפרעה התפתחה לאחר 3-6 חודשים מהתחלת הטיפול, ב-14.3% היפותירואידיזם מרכזי הופיע 6-9 חודשים לאחר התחלת הטיפול וב-9.5% ההפרעה התפתחה לאחר 9-12 חודשים מתחילת טיפול ב-Mitotane.  לפחות 14.3% מהמקרי אירעו לאחר 12 חודשי טיפול וב-6 חולים לא ניתן היה לקבוע את מהלך הזמנים של הופעת ההפרעה בתפקודי התריס.

לאורך המעקב, 27 חולים הפסיקו את הטיפול ב-Mitotane וב-42.3% מהם תועדה התאוששות חלקית וב-23.1% תוארה התאוששות מלאה של היפותירואידיזם , זאת בעיקר במהלך השנתיים הראשונות לאחר הפסקת הטיפול ב-Mitotane.

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות ניטור תפקודי תריס במהלך ולאחר הפסקת טיפול תרופתי ב-Mitotane כנגד ממאירות אדרנל.

J Clin Endocrinol Metab, Feb 28, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה