אורולוגיה

טיפול ב-Cyclophosphamide כנגד סקלרודרמה עשוי לפגוע בתפקוד שחלתי בנשים (מתוך הכנס השנתי CHEST)

מתן טיפול תרופתי ב- Cyclophosphamide לנשים עם Systemic Sclerosis (SSc) מלווה בירידה ברזרבה שחלתית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי CHEST.

החוקרים ממוסקבה ערכו מחקר שכלל 48 נשים בגילאי 20-40 שנים (גיל ממוצע של 32.9 שנים) עם אבחנה של SSc ו-15 נשים בגיל תואם ללא המחלה הריאומטית, במטרה לקבוע את הקורלציה בין רמות Anti-Mullerian Hormone (או AMH) ובין חומרת המחלה וקבלת משטרי טיפול שונים.

בקבוצת הנשים עם SSc תועדה מחלה עורית דיפוזית ב-41.7%, מחלה מוגבלת ב-41.7% מהנשים וחפיפה של השתיים ב-16.6% מהנשים. משך המחלה הממוצע בכלל מדגם המחקר עמד על 6.3 שנים.

החוקרים מדווחים כי בקבוצת הנשים עם SSc ריכוז AMH הממוצע עמד על 2.8 ננוגרם/מ”ל, זאת בהשוואה לריכוז ממוצע של 3.1 ננוגרם/מ”ל בקבוצת הביקורת.

בהשוואה לביקורות, בקרב אלו עם SSc תועד שיעור גבוה יותר משמעותית של נשים עם ריכוז AMH נמוך מ-1 ננוגרם/מ”ל, המעיד על רזרבה שחלתית ירודה (45.8% לעומת 13%, p<0.05).

בנשים עם SSc דיפוזי תועדו רמות AMH נמוכות יותר משמעותית, בהשוואה לאלו עם מחלה מוגבלת והחוקרים מדווחים על שכיחות גבוהה יותר משמעותית של רזרבה שחלתית ירודה בקבוצה זו (65% לעומת 35%, p=0.05). ריכוז AMH הממוצע גם היה נמוך יותר בקרב אלו עם SSc אקוטי ותת-אקוטי, עם שיעור גבוה יותר של נשים עם SSc סב-אקוטי לעומת כרוני בהן תועדה רזרבה שחלתית ירודה (68% לעומת 24%, p=0.03).

מהנתונים עולה כי ריכוז AMH הממוצע עמד על 1.86 ננוגרם/מ”ל בנשים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית ל-SSc, בהשוואה ל-2.87 ננוגרם/מ”ל באלו ללא מחלת הריאות, כאשר שיעורי רזרבה שחלתית ירודה היו דומים בשתי הקבוצות (50% לעומת 33%, בהתאמה).

החוקרים זיהו רמות AMH נמוכות משמעותית בקרב נשים עם SSc אשר נטלו טיפול ב- Cyclophosphamide ומדווחים על קורלציה שלילית בין ריכוזי AMH ובין טיפול ב- Cyclophosphamide (r = -0.33), שקיעת דם (r = -0.36), נזק לבבי (r = -0.32), מעורבות מערכת עיכול (r = -0.31) וכיבים באצבעות (r = -0.33).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב- Cyclophosphamide השפיע לרעה על התפקוד השחלתי של נשים עם SSc, כאשר ממצאי המחקר מרמזים לפגיעה תלוית-מינון ברזרבה השחלתית.

 

מתוך הכנס השנתי CHEST

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה