אורולוגיה

האם קפה עשוי לשפר הישרדות חולים עם סרטן ערמונית? (European Association of Urology)

צריכה רבה של קפה מלווה בשיפור הישרדות ספציפית עקב סרטן ערמונית בגברים עם גנוטיפ CYP1A2 AA למטבוליזם קפאין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Association of Urology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קפאין מכיל מספר מרכיבים המפחיתים תהליכי דלקת ושתיית קפה עדויה להפחית את הסיכון לסרטן ערמונית. עם זאת, מחקרים מעטים בחנו אם לצריכת קפה או גנים האחראיים למטבוליזם קפאין יש השפעה על הסיכון להתקדמות ממאירות גברים עם סרטן ערמונית.

החוקרים ביקשו לקבוע את הקשר בין צריכת קפה, גנוטיפ מטבוליזם קפאין והישרדות של 5,727 גברים עם סרטן ערמונית משבעה מחקרים במאגר PRACTICAL Consortium.

ניתוח רב-משתני שימש להשוואת ההשפעה של צריכת קפה על הישרדות ספציפית עקב סרטן ערמונית והישרדות כוללת.

לאורך חציון מעקב של 5.1 שנים תועדו 906 מקרי תמותה, כאשר ב-53% מהמקרים מדובר היה בתמותה ספציפית עקב סרטן ערמונית.

מהנתונים עולה כי צריכת קפה רבה לוותה בהארכה מספרית של הישרדות ספציפית עקב סרטן ערמונית (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.68-1.08) והישרדות כוללת (יס סיכון של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.77-1.07); עם זאת, התוצאות לא היו מובהקות סטטיסטית.

החוקרים מדווחים על קשר בין צריכת קפה רבה, בהשוואה לצריכת קפה מעטה או מתונה, ובין הארכת משך הישרדות ספציפית עקב סרטן ערמונית בקרב גברים עם מחלה ממוקמת (יחס סיכון של 0.66, רווח בר-סמך 95% של 0.44-0.98) ובכן תועדה הארכה שלא הייתה מובהקת סטטיסטית במשך ההישרדות ספציפית עקב סרטן ערמונית בקרב גברים עם מחלה מתקדמת (יחס סיכון של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.69-1.23). הקשר הגיע למובהקות סטטיסטית בקרב גברים עם גנוטיפ CYP1A2 AA למטבוליזם מהיר של קפאין (יחס סיכון של 0.67, רווח בר-סמך 95% של 0.49-0.93), אך לא זוהה קשר דומה עם גנוטיפ AC/CC, אם כי החוקרים זיהו אינטראקציה (P=0.042).

במהלך המחקר לא זוהה קשר בין צריכת קפה ובין הישרדות כוללת בניתוח לפי תתי-קבוצות.

החוקרים ממליצים על השלמת מחקרים נוספים להערכת הקשר בין צריכת קפה וקפאין בקרב גברים לאחר אבחנה של סרטן ערמונית במטרה לאשר את ממצאי המחקר הנוכחי.

 

European Association of Urology, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה