אורולוגיה

חשיבות בדיקת MRI של הערמונית בגברים עם חשד לממאירות (J Urol)

ערמונית

בנייר עמדה שפורסם בכתב העת Journal of Urology במהלך חודש דצמבר ממליצים מומחים כי בגברים עם חשד לסרטן ערמונית, לאחר ביופסיה שלילית של הערמונית, יש להשליפ בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית באיכות-גבוהה להערכת הערמונית בטרם ביצוע ביופסיה חוזרת, במידה והטכנולוגיה והמיומנות זמינים.

ההמלצה מבוססת על תוצאות סקירת ספרות, מהם עלה כי בדיקת MRI חיובית של הערמונית ובעקבותיה ביופסיה ממוקדת לפי ההדמיה הינה יעילה יותר מביופסיה חוזרת סטנדרטית בזיהוי סרטן ערמונית באוכלוסיה זו. מהעדויות הזמינות עולה כי הכוונה לאזורים מוגדרים בבדיקת MRI תוביל לעליה בזיהוי ממאירויות משמעותיות בעת הביופסיה החוזרת.

על-בסיס הסקירה הספרותית, המומחים מצאו כי שיעורי זיהוי ממאירויות בעלות חשיבות קלינית בעקבות ביופסיה חוזרת בהכוונת MRI נעו בין 11-54%, שיעור דיוק גבוה יותר מהמקובל עם דגימות סטנדרטיות בלבד.

ההחלטה אם להשלים בדיקת MRI במקרים אלו צריכה לקחת בחשבון תוצאות סמנים אחרים זמינים, את עלות הבדיקה וכן את הזמינות של פרשנות בדיקת ההדמיה. במידה ומבוצעת בדיקת MRI, אזי יש לבצע, לפרש ולדווח על התוצאות בהתאם להנחיות ה-PI-RADS V2.

המלצות נוספות בנושא כוללות:

·         שימוש ביעד ויזואלי ע”י רופא מיומן בהעדר אמצעים טכנולוגיים מתקדמים יותר, דוגמת Transrectal Ultrasound-MRI Fusion או In-Bore MRI Targeting.

·         יש לדגום לפחות שני מרכזים ייעודיים מכל אתר מוגדר בבדיקת MRI.

·         קביעת החלטות פרטניות לכל מקרה אם להשלים דגימה שיטתית, מאחר ומחקרים רבים מצאו כי דגימות מכוונות MRI עשויות לפספס חלק מהממאירויות בעלות חשיבות קלינית.

·         יש לבצע ביופסיה מכוונת בלבד רק לאחר אישור הבטחת איכות של פרשנות בדיקות MRI של הערמונית עם תוצאות תואמות לספרות הרפואית.

·         יש להשתמש בסמני עזר בחולים עם MRI שלילי או בחשד נמוך להחלטה על צורך בדגימה שיטתית חוזרת.

·         יש להמשיך במעקב קליני ומעבדתי במקרים של MRI בחשד נמוך, כאשר בוחרים לדחות ביופסיה, וכן לשקול שילוב בדיקת MRI חוזרת בתכנית המעקב אחר החולים.

J Urol. 2016;196:1613-1618

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה