אורולוגיה

האם לטיפול אנטיביוטי יש השפעה על השמנה? (JAMA)

מתוצאות שני מחקרים חדשים להערכת ההשפעה של טיפול אנטיביוטי על השמנה בילדות עולות תוצאות סותרות, כאשר מחקר אחד מצא קשר בין השניים ואילו במחקר אחר נקבע כי אין קשר בין טיפול אנטיביוטי והשמנה.

במאמר הראשון, שפורסם בכתב העת JAMA במהלך חודש מרץ, החוקרים לא מצאו קשר בין השמנה ובין טיפול אנטיביוטי שניתן במהלך ששת החודשים הראשונים לחיים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-38,000 ילדים ו-92 תאומים (46 זוגות תואמים) עם הבדלים בחשיפה לטיפול אנטיביוטי. המשתתפים היו ממוצא אתני ורקע סוציואקונומי שונה, מאזורי פנסילבניה, ניו-ג’רזי ודנבר.

מבין המשתתפים שנכללו במחקר, 5,287 (14%) נחשפו לטיפול אנטיביוטי במהלך ששת החודשים הראשונים לחיים. חשיפה לטיפול אנטיביוטי לא נקשרה בקשר מובהק סטטיסטית עם עליה גדולה יותר במשקל הגוף בין הגילאים 2-5 שנים (0.7%; מקביל לעליה של כ-0.5 קילוגרמים).

בדומה, החוקרים לא מצאו הבדלים במשקל בין 46 התאומים שנחשפו לטיפול אנטיביוטי במהלך ששת החודשים הראשונים לחיים ותאומים מקבילים שלא נחשפו לטיפול זה.

במחקר השני, שפורסם בכתב העת Gastroenterology, החוקרים מצאו כי בילדים שקיבלו שלושה מחזורי טיפול אנטיביוטי ומעלה לפני גיל שנתיים, תועד סיכון מוגבר להשמנה בילדות מוקדמת.

החוקרים מצאו כי 1,306 ילדים (6.4%) סבלו מהשמנת יתר לפני גיל 4 וכי קיים קשר בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי ובין סיכון מוגבר להשמנה בגיל 4 שנים (יחס סיכויים של 1.21).  עם עליה בחשיפה לטיפול אנטיביוטי נרשמה עליה ביחס הסיכויים: עם 1-2 מחזורי טיפול (יחס סיכויים של 1.07), 3-5 מחזורי טיפול (1.41) ושישה מחזורי טיפול ומעלה (1.47). לא זוהה קשר בין טיפול אנטי-פטרייתי ובין השמנה (יחס סיכויים של 0.81).

ממצאי המחקר תומכים בתיאוריה לפיה טיפול אנטיביוטי עשוי לשנות את הרכב ותפקוד המיקרוביום של מערכת העיכול, וכך עשוי להביא לעליה בסיכון להשמנה בילדים.

JAMA. 2016;315:1258-1265

Gastroenterology. Published online March 19, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה