אורולוגיה

חשיבות מאפייני גידול הערמונית בנוכחות עליית PSA לאחר ניתוח רדיקאלי (Eur Uro)

כאשר רמות PSA (Prostate Specific Antigen) עולות לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית, טיפול קרינתי מוקדם הינה אפשרות טיפול. עם זאת, ממחקר רטרוספקטיבי חדש עולה חשיבות ההתייחסות למאפייני הגידול במקרים בהם חלה עליה ברמות PSA.

השערת המחקר הנוכחי הייתה כי ההשפעה של רמת PSA על בקרת הגידול לאחר טיפול קרינתי משתנה בהתאם למאפייני הגידול בפתולוגיה הסופית. הממצאים מאשרים את ההשערה מאחר ורמת PSA לוותה בשיעורי הישנות ביוכימית שונים לאחר טיפול קרינתי על-בסיס המאפיינים הפתולוגיים.

מדגם המחקר כלל 716 חולים עם רמות PSA לא-מדידות לאחר ניתוח עם עליית רמות PSA לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית. החוקרים הגדירו הישנות ביוכימית לאחר טיפול קרינתי בנוכחות שני ערכי PSA צמודים של 0.2 ננוגרם למ”ל ומעלה. חציון רמת PSA לאחר טיפול קרינתי עמד על 0.2 ננוגרם למ”ל.

במחקר הרטרוספקטיבי הנוכחי מצאו החוקרים כי בקרת הגידול לאחר טיפול קרינתי תלויה מאוד ברמות PSA לפני הטיפול, ולרמה האבסולוטית של PSA חשיבות פרוגנוסטית שונה בתלות במאפיינים הפתולוגיים של הגידול.

בניתוח מתוקן, רמות PSA לפני טיפול קרינתי נקשרו בקשר מובהק עם הישנות ביוכימית לאחר טיפול קרינתי (יחס סיכון של 4.89). מהנתונים עולים שלושה גורמי סיכון פתולוגיים הקשורים באופן מובהק עם הישנות ביוכמימית לאחר טיפול קרינתי: שלב פתולוגי של pT3b ומעלה (יחס סיכון של 2.07), מדד גליסון של 8 ומעלה (יחס סיכון של 2.69) ושולי גידול שליליים (יחס סיכון של 2.50).

החוקרים כותבים כי בגברים עם לפחות שני מאפיינים פתולוגיים אלו תועד סיכון מוגבר להישנות ביוכימית לאחר חמש שנים של 10% לכל 0.1 ננוגרם למ”ל של רמת PSA. במקרים אלו, התוצאות מדגישות את הצורך בטיפול קרינתי עם הסימן הראשון לעליה ברמות PSA על-מנת להביא לבקרה מקסימאלית של הגידול.

מנגד, הסיכון להישנות ביוכימית לאחר חמש שנים עלה ב-1.5% לכל 0.1 ננוגרם למ”ל של רמת PSA בגברים עם עד גורם סיכון פתולוגי אחד. בקטגוריית חולים זו, גישת המתנה זהירה הינה אפשרות סבירה למניעת טיפול יתר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הנוכחי הם הדגימו לראשונה את חשיבות ההתייחסות לערך האבסולוטי של ריכוז PSA לאחר ניתוח בהתאם למאפייני הגידול.

Eur Uro 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה