אורולוגיה

מה בין טיפול אנטיביוטי מוקדם ובין התפתחות אסתמה? (Lancet Respir Med)

פגם בפעילות מערכת החיסון כנגד נגיפים ושינויים גנטיים משחקים תפקיד בקשר בין טיפול אנטיביוטי מוקדם ובין התפתחות אסתמה בשלב מאוחר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מבריטניה, שפורסמו בכתב העת Lancet Respiratory Medicine.

החוקרים כותבים כי מהנתונים עולה כי טיפול אנטיביוטי אינו גורם לאסתמה. מהממצאים עולה כי הקשר המדווח בין טיפול אנטיביוטי ואסתמה בילדות מבוסס על מערך מורכב של ערפלנים לפי התוויה. ערפלנים אלו כוללים עליה ברגישות לזיהומים נגיפיים עקב פגם במערכת החיסון כנגד נגיפים ושינויים גנטיים על כרומוזום 17q21, הקשורים עם סיכון מוגבר לתחלואה נשימתית ואסתמה. גורמים חבויים אלו עשויים להביא לעליה בסיכוי למרשם לטיפול אנטיביוטי בגיל צעיר, כמו גם להתפתחות אסתמה בשלב מאוחר יותר.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים בחנו נתונים ממחקר Asthma and Allergy Study, מחקר מבוסס-אוכלוסיה בבריטניה, שעקב אחר ילדים מהלידה ועד גיל 11 שנים (בין 20 באפריל, 1995, ועד 13 באפריל, 2000).

להפחתת סיכון להטיות, החוקרים אספו את הנתונים מהרשומות הרפואיות אודות מרשמים לטיפול אנטיביוטי והתלקחויות אסתמה, וכן התבססו על שאלונים תקפים לאיסוף נתונים על תסמינים עליהם דיווחו ההורים ואבחנות וטיפולים ע”י רופאים.

החוקרים בחנו דגימות דם שנלקחו בגיל 11 שנים לנוכחות נגיפי Rhinovirus, RSV (Respiratory Syncytial Virus) וחיידקי Haemophilus influenza ו-Streptococcus pneumonia. הם גם בחנו את הקשר בין פולימורפיזם בכרומוזום 17q21 ובין מרשם לטיפול אנטיביוטי וערכו בדיקות לאלרגיות נפוצות, באמצעות תבחין עורי, בגילאי 3, 5, ו-11 שנים. החוקרים לקחו בחשבון את מין הילדים, השתתפות במעונות יום, אחאים מבוגרים יותר והנקה.

כמעט כל 916 הילדים (98%) קיבלו לפחות מחזור טיפול אנטיביוטי אחד, ומרביתם (71%) קיבלו טופלו לראשונה במהלך השנה הראשונה לחייהם. לאחר מרשם לטיפול אנטיביוטי, בילדים תועד סיכון גבוה יותר לאבחנת צפצופים ע”י רופא (יחס סיכון של 1.71, p<0.0001) וצפצופים חמורים או התלקחות אסתמה (יחס סיכון של 2.26, p=0.041), כאשר העליה המובהקת סטטיסטית בסיכון תועדה במהלך השנתיים הראשונות לאחר מתן המרשם לטיפול.

בנוסף, בילדים עם צפצופים תועד סיכון גבוה יותר משמעותית להתלקחויות (יחס סיכון של 2.09, p<0.0001) ואשפוזים בבתי חולים (יחס סיכון של 2.64,  P=0.0009) במהלך השנתיים הראשונות לאחר מתן מרשם לטיפול אנטיביוטי.

בילדים עם טיפול אנטיביוטי מוקדם תועדה תגובה נגד-חיידקים דומה אך עם רמות ציטוקינים נמוכות משמעותית. וריאנטים גנטיים  על כרומוזום 17q21 נקשרו עם סיכון מוגבר לטיפול אנטיביוטי בינקות. עם זאת, לא תוארה השפעה של טיפול אנטיביוטי על התפתחות אלרגיה.

Lancet Respir Med. Published online May 15, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה