אורולוגיה

חשיבות מחלות הרקע בטיפול במבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית (Arthritis Care Res)

הטיפול בדלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) בחולים מבוגרים דורש איזון בין הצורך בטיפול אגרסיבי לאיזון המחלה ושמירה על איכות חיים טובה עם מספר מחלות רקע, כך מדווחים מומחים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Arthritis Care & Research.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בתרופות DMARD (Disease-Modifying Anti-Rheumatic Drugs) משפר את התוצאות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ומוגדר כמד איכות ארצי. כעת הם ביקשו לבחון את שיעורי ההימצאות והגורמים המנבאים קבלת טיפול בגלוקוקורטיקואידים בלבד לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית במדגם ארצי של מבוטחי מדיקייר.

החוקרים ערכו השוואה של חולים בגילאי 65 שנים ומעלה עם דלקת מפרקים שגרונית, עם הנפקת לפחות מרשם אחד לטיפול בתרופות DMARD, אל מול חולים שקיבלו טיפול מונותרפי בגלוקוקורטיקואידים, שהוגדר כמקרה בו לא הונפקו תרופות DMARD, עם אספקה שנתית של גלוקוקורטיקואידים 180 ימים ומעלה או מינון שנתי של 900 מ”ג פרדניזון, או יותר. הם ערכו מודלים רב-משתנים לקביעת גורמים סוציו-דמוגרפים וקליניים הקשורים עם טיפול מונותרפי בגלוקוקורטיקואידים.

מבין 8,125 מבוטחים שקיבלו טיפול לדלקת מפרקים שגרונית, 10.2% (825 חולים) קיבלו טיפול בגלוקוקורטיקואידים בלבד. במבוטחים עם הכנסה נמוכה תועד סיכוי גדול יותר לקבלת טיפול בגלוקוקורטיקואידים בלבד (12.3% לעומת 9.4%), כמו גם באלו שהתגוררו באזורים מסוימים בארצות הברית. החוקרים זיהו קשר בין עלה בתדירות הביקורים במרפאות והאשפוזים לבתי חולים ובין טיפול מונותרפי בגלוקוקורטיקואידים. בחולים שלא באו במגע עם ריאומטולוג תועד סיכוי גבוה יותר משמעותית לקבלת טיפול בגלוקוקורטיקואידים בלבד (17.5% מהחולים שלא ביקרו אצל ריאומטולוג לעומת 8.5% באלו שביקרו 1-4 פעמים אצל ריאומטולוג).

החוקרים מסכמים וכותבים כי כאחד מכל עשרה מבוטחי מדיקייר, שקיבל טיפול לדלקת מפרקים שגרונית, טופל בגלוקוקורטיקואידים ללא DMARD בשנת 2009. בהשוואה למטופלים ב-DMARD, חולים שטופלו בגלוקוקורטיקואידים היו מבוגרים יותר, עם הכנסה נמוכה יותר, וסיכוי גבוה יותר למגורים באזורים מסוימים בארצות הברית וסיכוי נמוך יותר לביקור אצל ריאומטולוג, ממצאים המעלים את האפשרות לפערים באיכות הטיפול.

Arthritis Care Res 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה