אורולוגיה

הנחיות מעודכנות לטיפול ב-Clostridium difficile (מתוך Clin Microbiol Infect)

ה-European Society of Clinical Microbiology and Infection פרסם הנחיות מעודכנות בנוגע לזיהום CDI (Clostridium Difficile Infection), תוך סקירת אפשרויות הטיפול האנטיביוטי, רזינים ופולימרים סופחי-רעלן, אימונותרפיה, פרוביוטיקה והשתלת צואה או חיידקים למערכת העיכול. ההמלצה העדכנית כוללת טיפול אנטיביוטי לכלל המקרים, למעט מקרים קלים מאוד של CDI.

החוקרים מסבירים כי CDI הינו הגורם המוביל כיום לזיהומים הנרכשים בבתי חולים, ועלה על שכיחות מקרי MRSA (Methicillin Resistant Staphylococcus Aureus).

לאחר פיתוח גישות טיפול חליפיות לטיפול ב-CDI בארצות הברית ואירופה, עלה הצורך בעדכון של התועלת של הטיפולים האנטיביוטיים הזמינים כיום לטיפול ב-CDI, ובאופן זה לספק המלצות מבוססות-ראיות בנושא.

ההנחיות החדשות מסכמות את אפשרויות הטיפול הזמינות כיום ומעדכנות את ההמלצות לטיפול על-בסיס סקירה ספרותית של מחקרים אקראיים ולא-אקראיים.

להלן ההמלצות הספציפיות בנושא:

·         במקרים של זיהום לא-חמור, לא-אפידמי, שנבע בבירור מטיפול אנטיביוטי, ללא סימנים של דלקת מעי חמורה, מקובל להפסיק את הטיפול האנטיביוטי שהוביל לזיהום ולעקוב אחר תגובה קלינית למשך 48 שעות. עם זאת, יש לעקוב אחר החולים מקרוב ולטפל מיידית בנוכחות כל סימן להידרדרות קלינית.

·         טיפול אנטיביוטי מומלץ לכל המקרים של CDI למעט מקרים קלים מאוד, שלמעשה נובעים מטיפול אנטיביוטי. טיפולים אנטיביוטיים מתאימים כוללים Metronidazole, Vancomycin ו-Fidaxomicin, תרופה אנטיביוטית חדשה, הניתנת דרך הפה.

·         באשר למחלה קלה/בינונית, Metronidazole מומלץ כטיפול אנטיביוטי פומי ראשוני ל-CDI (500 מ”ג, שלוש פעמים ביום, למשך עשרה ימים).

·         Fidaxomicin עשוי לשמש בכל החולים עם CDI בהם טיפול אנטיביוטי פומי הוא הולם. התוויות ספציפיות לטיפול עשויות לכלול טיפול קו-ראשון בחולים עם הישנות ראשונה של CDI או חולים בסיכון למחלה חוזרת, בחולים עם הישנויות מרובות של CDI ובחולים עם מחלה חמורה ומחלה לא-חמורה.

המלצות אלו מבוססות על שני מחקרים גדולים בשלב 3, שהשוו בין טיפול פומי ב-Fidaxomicin במינון 400 מ”ג ליום ובין Vancomycin פומי במינון 500 מ”ג ליום, המהווה את הטיפול הסטנדרטי. שיעורי ההישנות של CDI היו נמוכים יותר עם Fidaxomicin, אך שיעורי ההחלמה היו דומים עם שני הטיפולים.

·         במקרים של CDI חמור, משטר טיפול אנטיביוטי פומי הולם כולל מתן Vancomycin במינון של 125 מ”ג, ארבע פעמים ביום (עם אפשרות להעלאת מינון ל-500 מ”ג, ארבע פעמים ביום) למשך עשרה ימים, או Fidaxomicin במינון 200 מ”ג, פעמיים ביום, למשך עשרה ימים.

·         במקרים של CDI מסכן-חיים, אין עדויות התומכות ב-Fidaxomicin.

·         במקרים של CDI חמור או מסכן-חיים, לא מומלץ טיפול פומי ב-Metronidazole.

·         במקרים של הישנויות מרובות של CDI, מומלץ מאוד לבצע השתלת צואה.

·         כריתת מעי גס מלאה או הרכבת סטומה בשילוב עם שטיפה של המעי הגס מומלצים ל-CDI עם התנקבות של המעי הגס ו/או דלקת סיסטמית והידרדרות של המצב הקליני למרות טיפול אנטיביוטי.

·         אמצעים נוספים לטיפול ב-CDI כוללים הפסקת טיפול אנטי-מיקרוביאלי מיותר, תמיכת נוזלים ואלקטרוליטים, הימנעות מתרופות נוגדות-שלשול וסקירת הטיפול בתרופות ממשפחת Proton Pump Inhibitor.

Clin Microbiol Infect. Published online October 5, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה