אורולוגיה

האם החיסון כנגד שפעת מפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם? (מתוך כנס ה-Canadian Cardiovascular Congress)

האם חיסון פשוט כנגד שפעת עשוי להפחית במחצית את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בתוך שנה? זוהי המסקנה אליה הגיעו חוקרים בעקבות מטה-אנליזה של ארבעה מחקרים, שכללו למעלה מ-3,000 משתתפים. ממצאי הסקירה הוצגו במהלך קונגרס ה-Canadian Cardiovascular Congress לשנת 2012.

החוקרים ערכו סקירת ספרות וזיהו רק ארבעה מחקרים שענו על הקריטריונים להכללה בסקירה. המחקרים, מהולנד, ארגנטינה, פולין ותאילנד, נערכו בין השנים 1994-2008, כאשר רשויות הבקרה בארצות הברית היו קובעות כי מניעת מתן חיסונים כנגד שפעת הינה צעד לא-אתי.

הסקירה כללה למעלה מ-3,200 משתתפים: 1580 ללא מחלת לב וכלי דם, קרוב ל-800 משתתפים זמן קצר לאחר תסמונת כלילית חדה וכ-850 חולים עם מחלה קרדיווסקולארית יציבה. כמחציתם חוסנו כנגד שפעת והיתר קיבלו חיסון פלסבו.

לאחר שנה אחת תועדו 187 אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (שהוגדרו בנוכחות אוטם לבבי, אירועים מוחיים, או תמותה לבבית) והחיסון כנגד שפעת הביא לירידה של כ-50% בשיעור האירועים (יחס סיכויים של 0.52, p=0.0002).

החוקרים מדווחים על 65 מקרי תמותה קרדיווסקולארית ו-70 מקרי תמותה בסך הכל, עם מגמה לפיה שיעורי התמותה היו נמוכים יותר בקבוצת ההתערבות.

הסקירה אינה יכולה להוכיח כיצד החיסון כנגד שפעת מספק הגנה לבבי, אך החוקרים מציינים כי שתי תיאוריות פרובוקטיביות, הנוגעות לחולים פגיעים ולנגעים פגיעים, עשויות להסביר את המדע מאחורי ההשפעה. החיסון כנגד שפעת עשוי להגן על חולים עם גורמי סיכון מרובים למחלות לב וכלי דם מפני זיהומים נשימתיים העשויים להוביל לאוטם לבבי או אירוע מוחי. או שהחיסון עשוי למנוע דלקת העשויה לעודד קרע של נגע פגיע.

מספר האירועים הקטן והמגבלות הנובעות מאופי המחקרים מקשים על הסקת מסקנות חד-משמעיות. החוקרים מתכננים לערוך מחקר פרוספקטיבי וגדול יותר.

מתוך כנס ה-Canadian Cardiovascular Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה