אורולוגיה

הנחיות חדשות לטיפול במיקרו-המטוריה ללא-תסמינים (J Urol.)

כליות שתן

איגוד ה-AUA (American Urological Association) פרסם עדכון של ההמלצות הקודמות לאבחנה, הערכה, הדמיה ומעקב אחר מבוגרים עם מיקרו-המטוריה א-תסמינית. ההמלצות החדשות פורסמו במהדורת דצמבר של כתב העת Journal of Urology.

החוקרים סקרו את הספרות במטרה לזהות מחקרים שפורסמו בין ינואר 1980 ועד נובמבר 2011, שהיו רלבנטיים לדיוק האבחנתי של בדיקות סקירה נרחבות למיקרו-המטוריה ובירור ומעקב אחר מבוגרים עם מיקרו-המטוריה א-תסמינית.

מיקרו-המטוריה א-תסמינית הוגדרה בנוכחות לפחות שלושה תאי דם אדומים לשדה בעוצמה גבוהה בדגימת שתן שנאספה נכונה, בהעדר סיבה שפירה ברורה אחרת. האבחנה אשל מיקרו-המטוריה א-תסמינית אינה מבוססת על תוצאות סטיק שתן.

מבוגרים עם מיקרו-המטוריה א-תסמינית צריכים לעבור הערכה הכוללת אנמנזה מקיפה, בדיקות מעבדה ובדיקה גופנית, לשלילת סיבות שפירות למצבם, כולל זיהום, ווסת, פעילות גופנית מאומצת,  מחלות כליה, מחלה ויראלית, טראומה או פרוצדורה אורולוגית לאחרונה. הערכה אורולוגית צריכה  להתבצע לאחר שנשללו סיבות שפירות אפשריות ויש להשלים הערכה של התפקוד הכלייתי כחלק מההערכה הראשונית.

מיקרו-המטוריה א-תסמינית בנוכחות טיפול בנוגדי-קרישה עדיין דורשת בירור והערכה לסיבות אפשריות ברקע. בנוסף, החוקרים כותבים כי נוכחות תאי דם אדומים דיסמורפיים, פרוטאינוריה, גבישי תאים ו/או אי-ספיקת כליות, או כל מדד קליני אחר חשוד למחלה של פרנכימת הריאה, הדורש בירור נפרולוגי, אינו שולל את הצורך בהערכה אורולוגית.

שינוי משמעותי בהמלצות היה לציסטוסקופיה בכל החולים בגילאי 35 ומעלה. בהנחיות הקודמות, ציסטוסקופיה הומלצה לחולים בגילאי 40 ומעלה.

ציסטוסקופיה מומלצת גם לחולים עם גורמי סיכון לממאירויות בדרכי השתן, כולל תסמינים של הפרעה בהתרוקנות, חשיפה כימיקאלית והיסטוריה של עישון. בחולים מתחת לגיל 35 שנים, בהחלטת הרופא ניתן להשלים ציסטוסקופיה.

בדיקות הדמיה ובדיקות אחרות מומלצות גם כחלק מהאבחנה. פרוטוקולי הדמיה חלופיים זוהו בחולים שאינם מתאימים לפרוצדורות מסוימות, דוגמת בדיקות MRU (Magnetic Resonance Urography) בחולים שאינם יכולים לעבור בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת.

לחילופין, השימוש בציטולוגיה של השתן וסמנים בשתן, דוגמת NMP22 לסרטן שלפוחית שתן, וכן ציסטוסקופיה עם אור כחול אינם מומלצים להערכת חולים עם מיקרו-המטוריה א-תסמינית. אין צורך בבדיקות שתן נוספות בחולים עם שתי בדיקות שתן שנתיות רצופות שהיו שליליות, בעוד שבדיקות שתן שנתיות מומלצות במקרים של מיקרו-המטוריה א-תסמינית עיקשת.

J Urol. 2012;188:2473-2481

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה