אורולוגיה

מה בין בדיקות קולנוסקופיה ובין שכיחות סרטן מעי גס ורקטום? (Gastroenterology)

העלייה בשימוש בבדיקות קולנוסקופיה כבדיקת סקירה לסרטן מעי גס ורקטום מלווה בירידה בשיעורי היארעות סרטן מעי גס ורקטום באותם אנשים בגילאי 50 שנים ומעלה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת נובמבר של כתב העת Gastroenterology.

המחקר התבסס על נתונים אודות שני מיליון מטופלים, שנאספו בין השנים 1993-2009, ומצא גם כי חלה עליה בשיעורי סרטן מעי גס ורקטום במבוגרים צעירים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות מבוגרים וסיווג אותם לפי ארבע קבוצות גיל: 18-39 שנים (אלו מתחת לגיל המומלץ לבדיקות סקר שגרתיות), 40-49 שנים (שיכולים לעבור בדיקות סקר בשל היסטוריה משפחתית של סרטן מעי גס ורקטום), 50-75 שנים (מומלץ לעבור בדיקת קולנוסקופיה) ואלו בגילאי 76 ומעלה, בהם לא מומלץ לערוך בדיקות סקירה לפי ה-USPSTF.

החוקרים זיהו ירידה בשיעורי סרטן מעי גס ורקטום במהלך תקופת המחקר בכל המבוגרים. שיעור ניתוחי כריתת מעי ירד מ-71.1 ל-100,000 אנשים בשנת 1993 ל-47.3% ל-100,000 אנשים בשנת 2009. הירידה הגדולה ביותר זוהתה לאחר שנת 2000. למרות ששיעור הניתוחים ירד ב-0.9% כל שנה משנת 1993 עד שנת 2000, בין השנים 2000-2009 נרשמה ירידה בקצב של 3.4% בשנה.

החוקרים סבורים כי שימוש נרחב בבדיקות קולנוסקופיה עשוי להשפיע על הסיכון לסרטן מעי גס ברמת האוכלוסייה הכללית. מספר איגודים ממליצים על בדיקות סקר בגיל 50 באנשים ללא סיכון מוגבר לממאירות.

מהנתונים עולה כי חלה ירידה בשיעור הניתוחים הפרוקסימאליים, המקבילה לעליה בקולונוסקופיה. השיעור ירד מ-30 ל-100,000 אנשים ל-22.7 ל-100,000 אנשים מהשנים 1993 עד 2009. הירידה השנתית הגדולה ביותר אירעה בשלב מאוחר יותר, משנת 2002 עד שנת 2009, כאשר שיעור הניתוחים השנתי ירד ב-3.1 (p<0.001).

עוד נרשמה ירידה בניתוחים של החלק הדיסטאלי של המעי הגס, שעמדה במקביל לעליה בשיעור בדיקות קולנוסקופיה. שיעור הניתוחים הדיסטאלים של גידולי מעי גסורקטום ירד ב-1.2% בשנה בין השנים 1993-1999, אך בין השנים 1999-2009, שיעור הניתוחים ירד ב-3.8% בשנה (p<0.001).

שיעור הניתוחים של סרטן מעי גס ורקטום במבוגרים בגילאי 50 ומעלה עקב אחר מגמת ירידה דומה, אך השיעורים עלו בשנים 1993-2009 בחולים צעירים יותר. השיעורים עלו ב-1.3% בשנה בקרב אלו בגילאי 40-49 שנים וב-2.4% בשנה באלו בגילאי 18-39 שנים. מגמות אלו משקפות ככל הנראה את העלייה בשכיחות גורמי סיכון לסרטן מעי גס ורקטום והעדר בדיקות סקירה במבוגרים צעירים אלו.

שיעור הניתוחים ירד מהר יותר בקרב אלו בגילאי 76 שנים ומעלה, עם ירידה של 3.0% בשנה בשיעורי סרטן מעי גס ורקטום בחלקים הדיסטאלים, בין השנים 1993-2000 וירידה של 5.8% לאחר שנת 2000. שיעור הגידולים הפרוקסימאליים ירד ב-1.1% בשנה בין השנים 1993-2001 בקבוצת גיל זו ולאחר מכן ב-3.6% בשנה בין השנים 2001-2009.

הירידה בשיעור הניתוחים בחולים המבוגרים, עבורם אין המלצה לבדיקות קולנוסקופיה, עשויה להעיד כי על השפעה מאוחרת של בדיקות קולנוסקופיה והסרות פוליפים בעקבותיהן בגיל צעיר יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר עולה כי לקולנוסקופיה השפעה חיובית והבדיקה עשויה להגיע עד לחלק העליון של המעי הגס, בהשוואה לבדיקות סקירה אחרות, כולל בדיקת דם סמוי בצואה וסיגמואידוסקופיה, הבוחנות את החלק התחתון של המעי הגס והרקטום בלבד.

Gastroenterology. 2012;143:1227-1236

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם דיאטת DASH עשויה להפחית שומן כבדי בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    האם דיאטת DASH עשויה להפחית שומן כבדי בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    מעבר לתזונה עתירת פירות, ירקות, אגוזים, קטניות, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי-שומן ודלה בנתרן, משקאות ממותקי-סוכר ובשר אדום ומעובד עשויה להפחית שומן כבדי, רקמת שומן תת-עורית ורקמת שומן ויסראלי בחולים עם סוכרת, בפרט באלו עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים […]

  • האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    האם אלבומין מסייע בחיזוי תוצאות דלקת חדה של הלבלב? (BMC Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות מאשפוז מהוות סמן פרוגנוסטי חשוב בחולים עם דלקת לבלב חדה, עם יעילות גבוהה במיוחד בחיזוי נזק בלתי-הפיך לתפקוד איברים ותמותה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקורלציה בין ריכוז אלבומין בדם בתוך 24 שעות […]

  • מתן וויטמין B1 עשוי לסייע בהפחתת הסיכון לעצירות במבוגרים (BMC Gastroenterol)

    מתן וויטמין B1 עשוי לסייע בהפחתת הסיכון לעצירות במבוגרים (BMC Gastroenterol)

    הגדלת צריכה תזונתית של וויטמין B1 מלווה בשכיחות נמוכה יותר של עצירות, בפרט בקרב גברים ובמטופלים ללא יתר לחץ דם או סוכרת, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMC Gastroenterology. החוקרים השלימו מחקר חתך שהתבסס על נתוני סקר NHANES (או National Health and Nutrition Examination Survey) בין 2005-2010 שכלל 10,371 מבוגרים בגילאי 20 שנים […]

  • ההשפעה של מיקרוביום המעי על הסיכון לסוכרת (Nature Medicine)

    ההשפעה של מיקרוביום המעי על הסיכון לסוכרת (Nature Medicine)

    במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין הרכב המיקרוביום במעי ובין הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, רמז לחשיבות של הרכב החיידקים במערכת העיכול בפתוגנזה של סוכרת. החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכלל 8,117 מטה-גנומים מ-10 מדגמים ברחבי ארצות הברית, אירופה, ישראל וסין. מדגם המחקר (גיל ממוצע של 57.9 […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויה למתן Livmarli לטיפול בכולסטזיס תוך-כבדי משפחתי מתקדם (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויה למתן Livmarli לטיפול בכולסטזיס תוך-כבדי משפחתי מתקדם (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) עדכן את ההתוויה לטיפול ב- Livmarli כנגד גרד כולסטטי בחולים עם כולסטזיס תוך-כבדי משפחתי מתקדם (Progressive Familial Intrahepatic Cholestasis) והרחיב את אוכלוסיית החולים להכללת תינוקות בגילאי 12 שנים ומעלה. הרחבת ההתוויה כוללת אישור מתן ריכוז גבוה יותר של Livmarli פעם ביום, אשר אושר מוקדם יותר השנה לטיפול […]

  • ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    הסיכוי להתפתחות Long COVID פחת משמעותית מתחילת המגפה, ממצאים המספקים זיק של תקווה וסימן להתקדמות במאבק כנגד הנגיף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. החוקרים כותבים כי הירידה הנ”ל נובעת מהפצת החיסונים ושינויים בנגיף עצמו. במקרים של Long COVID החולים סובלים מתסמינים לאורך חודשים או שנים לאחר הזיהום […]

  • עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס NUTRITION עולה כי צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד לא לוותה בעליה משמעותית בסיכון לסוכרת מסוג 2 במבוגרים בגיל העמידה. החוקרים ביקשו להבין טוב יותר כיצד מזון אולטרה-מעובד, מרכיב מרכזי בדפוסי התזונה בארצות הברית התורם ליותר מ-60% מהצריכה הקלורית, עשוי להשפיע על הסיכון לסוכרת. הם מסבירים כי מחקר קודם הראה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה