אורולוגיה

טיפול בוויטמין D במינון גבוה מפחית את הסיכון לשברים במרבית המטופלים (N Engl J Med)

במטופלים מעל גיל 65 הנוטלים וויטמין D במינון גבוה נרשמה ירידה של 14%-30% בסיכון לשברים, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה שהדגימה הפחתה בסיכון רק עם המינונים הגבוהים ביותר של וויטמין D. ממצאי הסקירה פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

מהממצאים עולה כי רק צריכה רבה של וויטמין D (חציון מינון יומי של 800 IU) הובילה לירידה משמעותית בסיכון לשברים, עם ירידה של 30% בסיכון לשברי ירך (HR = 0.70, p<0.001) וירידה של 14% בסיכון לשברים לא-חולייתיים (p=0.007); ירידה זו אינה תלויה במינון הטיפול בוויטמין D, קבוצת הגיל, מין או המחקר.

החוקרים ביקשו לשפוך אור על הקשר בין תוספי וויטמין D ובין הפחתת הסיכון לשברים. הם זיהו מחקרים אקראיים-מבוקרים, כפלי-סמיות, שכללו משתתפים בגילאי 65 ומעלה, להערכת טיפול פומי בתוספי וויטמין D (שנלקחו לבד או בשילוב עם קלציום), בהשוואה לפלסבו או קלציום בלבד, כולל נתונים אודות שברים בעקבות טראומה קלה , ופורסמו לפני אוגוסט 31 באוגוסט, 2011.

11 מבין 12 המחקרים כללו נתוני מקור אודות כ-30,000 משתתפים, כולל סוג ומועד השבר והתאריכים בהם המשתתפים נכנסו ועזבו את המחקר. ב-11 מחקרים, שכללו 31,022 משתתפים, המטופלים נטלו וויטמין D בתדירות יומית, שבועית, או פעם בארבעה חודשים. תוספי וויטמין D מעבר למחקר הרשמי הותרה ב-5 מבין 11 מחקרים. תוצאי הסיום כללו סיכון לשברי ירך ושברים לא-חולייתיים.

לאחר הוכחת הומוגניות ב-11 מחקרים, כמו גם הערכת הצריכה בפועל של וויטמין D, החוקרים אספו נתונים ברמת המשתתף הפרטני להערכת היארעות שברי ירך או שבר לא-חולייתי.

מניתוח ITT (Intent-To-Treat) עלה כי חלה ירידה לא-מובהקת של 10% בסיכון לשברי ירך (HR = 0.90). עם זאת, ההשוואה של הצריכה בפועל, הדגימה ירידה משמעותית שברי ירך בקרב משתתפים שנטלו את המינונים הגבוהים ביותר של וויטמין D.

בנוסף, החוקרים מדווחים כי מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי עם הצריכה הגבוהה ביותר בפועל (792-2000 IU ליממה), נרשמה ירידה בסיכון לשברי ירך כמעט בכל המטופלים בגילאי 65 ומעלה, בין אם התגוררו בקהילה או במוסד (p<0.0001). זאת בניגוד לממצאי מטה-אנליזה קודמה שמצאה כי רק במבוגרים השוהים במוסדות ישנה תועלת למתן תוספי וויטמין D.

בדומה, החוקרים בחנו את הנתונים משמונה מחקרים שבחנו שילוב של וויטמין D עם קלציום ומצאו כי עם מתן משולב של התוספים, חלה ירידה בסיכון לשברים במינון הגבוה ביותר של וויטמין D שניתן בפועל. מספר מחקרים קודמים שללו את החשיבות של מינון וויטמין D כאשר ניתן בשילוב עם קלציום.

N Engl J Med. Published online July 4, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה