אורולוגיה

האם קפה עשוי למנוע התקדמות לדמנציה? (J Alzheimer Dis)

בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל, הקפדה על שתיית מספר כוסות קפה בכל יום עשויה לסייע במניעת התפתחות דמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת יוני של כתב העת Journal of Alzheimer’s Disease.

מתוצאות המחקר עולה כי בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל (Mild Cognitive Impairment) עם רמות קפאין בדם של מעל 1200 ננוגרם למ”ל, לא חלה התקדמות לדמנציה במהלך 2-4 שנים. בחולים אלו פרופיל הציטוקינים בדם היה זהה לחלוטין לזה של עכברים עם מחלת אלצהיימר שקיבלו קפה המכיל קפאין ולא פיתחו דמנציה. לאור זאת, ניתן להניח כי קפאין שמקורו בקפה, ולא במקורות אחרים, מספק הגנה קוגניטיבית.

מחקר מקרה הביקורת כלל שני מדגמים של 124 משתתפי במחקר Florida Alzheimer’s Disease Research Center של מבוגרים בגילאי 65 ומעלה. כל המשתתפים עברו סדרה של הערכות נוירולוגיות ומבחנים קוגניטיביים וסווגו ככאלו עם תפקוד קוגניטיבי תקין, ליקוי קוגניטיבי קל, או דמנציה. כמו כן, לחוקרים הייתה גישה לדגימות דם בצום שנלקחו בתחילת המחקר.

במהלך 2-4 השנים הבאות, החוקרים העריכו כל שנה את התפקוד הקוגניטיבי של המשתתפים. הם סיווגו את המשתתפים לחמש קבוצות: (1) נבדקים עם תפקוד קוגניטיבי תקין בתחילה שנותר תקין; (2) נבדקים עם תפקוד קוגניטיבי תקין שהתקדמו לליקוי קוגניטיבי קל; (3) נבדקים עם ליקוי קוגניטיבי קל שנותרו עם ליקוי זה; (4) נבדקים עם ליקוי קוגניטיבי קל בתחילה שהתקדמו לדמנציה; ו-(5) נבדקים עם דמנציה מלכתחילה שנותרו כך.

מהערכת רמות קפאין בדם בביקור הראשוני עולה כי באלו עם ליקוי קוגניטיבי קל רמות הקפאין היו נמוכות משמעותית, בהשוואה לאלו עם תפקוד קוגניטיבי תקין (p<0.03). רמות קפאין גם היו נמוכות יותר במשתתפים עם דמנציה, בהשוואה לאלו עם תפקוד קוגניטיבי תקין, אך קשר זה לא היה מובהק סטטיסטית.

רמות קפאין בדם היו נמוכות ב-26% בנבדקים בריאים שהתקדמו לליקוי קוגניטיבי קל במהלך תקופת המחקר, בהשוואה לאלו שנותרו עם תפקוד תקין, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. עם זאת, ב-11 נבדקים עם ליקוי קוגניטיבי קל שהתקדמו לדמנציה רמות קפאין היו נמוכות ב-51% מתחת לערכים בתחילת המחקר, בהשוואה לאלו עם ליקוי קוגניטיבי קל שנותרו עם הפרעה זו.

באף אחד מהנבדקים עם ליקוי קוגניטיבי קל שהתקדם לדמנציה רמות הקפאין בדם לא עלו על 1200 ננוגרם למ”ל, בעוד שבמחצית מאלו עם ליקוי קוגניטיבי קל יציב תוארו רמות גבוהות יותר. ב-100% מהנבדקים עם רמות קפאין בדם בתחילת המחקר של מעל 1200 ננוגרם למ”ל בנבדקים עם ליקוי קוגניטיבי קל נמנעה התקדמות לדמנציה במהלך 2-4 שנות מעקב.

החוקרים כותבים כי נראה כי לרמה של 1200 ננוגרם למ”ל חשיבות רבה, מדובר בצריכה של 3-5 כוסות ביום, עם יעד של חמש כוסות או 500 מ”ג קפאין. עם זאת, חשוב לזכור כי גם במחצית מהמשתתפים במחקר עם רמות קפאין מתחת ל-1200 ננוגרם למ”ל לא נרשמה התקדמות לדמנציה. אין ספק כי ישנם גורמים נוספים המשחקים תפקיד.

החוקרים זיהו גם שלושה ציטוקינים G-CSF (Granulocyte Colony Stimulating Factor), Interleukin-10 ו-Interleukin-6 שהיו כולם נמוכים יותר בדם בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל שהתקדמו למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו שלא התקדמו לדמנציה ובהשוואה לאלו עם דמנציה.

פרופיל הציטוקינים במחקר הנוכחי היה זהה לזה שתואר בעכברים עם מחלת אלצהיימר. הפרופיל שלהם תאם לעכברים שקיבלו קפה, אך לא קיבלו קפאין ממקורות אחרים.

J Alzheimer Dis. 2012;30:559-572

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה