אורולוגיה

האם צריכה גבוהה של זרחן בחולי כליות בדרגה בינונית מעלה סיכון לתמותה ? (Nephrology Dialysis Transplantation)

כליות שתן

מחקר חדש מה-Nephrology Dialysis Transplantation  מדווח כי צריכת זרחן בתזונת חולים עם מחלת כליות כרונית (CKD) בדרגה בינונית אינה קשורה לסיכון מוגבר לתמותה.

המחברים מסבירים כי צריכה של תוספי זרחן היא בדר”כ אסורה למטופלים בדיאליזה, אך הקשר של צריכת זרחן לתמותה בחולי CKD בדרגה בינונית לא נבדק עד כה. לכן בוצע מחקר זה בשיתוף המכון הלאומי לתזונה.

החוקרים העריכו את רמת הצריכה של ערכי הזרחן בתזונה באמצעות יומני תזונה. CKD הוגדר כ-eGFR קטן מ-60 מ”ל/לדקה/1.73 מ”ר.

הזמן לתמותה הוערך באמצעות רגרסיה מסוג COX שבו נלקחו מס’ גורמים.

1105 מטופלים עם CKD השתתפו במחקר. רמת הצריכה היומית של זרחן הייתה 1033 מ”ג ליום (עם טווח של + 482 סטיית תקן). ה-eGFR היה 49.3 מ”ל/דקה/1.73 מ”ר וריכוז הזרחן בסרום היה 3.5 מ”ג/ד”ל בממוצע.

בהשוואה למטופלים ברביע הצריכה הנמוך ביותר של זרחן (532 מ”ג ליום), אלו שהיו ברביע העליון (1478 מ”ג ליום) היו עם רמות דומות של זרחן בסרום (3.6 לעומת 3.5 מ”ג/ד”ל, ללא הבדל מובהק סטטיסטי) ועם רמה מעט גבוהה יותר של eGFR (של 50 לעומת 47.5 מ”ל/דקה/1.73 מ”ר), אך ההבדל מובהק סטטיסטי (p=0.014).

לאחר התאמות למשתנים דמוגרפיים, תחלואה נלווית, eGFR , פעילות גופנית, צריכת קלוריות ומרכיבים תזונתיים נמצא שצריכת זרחן לא הייתה קשורה עם סיכון יתר לתמותה. הסיכון לתמותה עבור כל עלייה של 100 מ”ג/ד”ל בצריכה היה 0.98 (ובטווח בר סמך של 0.93-1.03 ).

מסקנת החוקרים היא שצריכה גבוהה של זרחן בדיאטה אינה קשורה לעליה בתמותה במטופלים עם CKD בדרגה בינונית. ניתן להניח שזאת מכיוון שרמות הזרחן נשמרות בטווח הנורמלי בערכי eGFR אלה. הם מוסיפים שנדרשים מחקרים התערבותיים בכדי להגדיר רמות צריכה אופטימליות של זרחן במטופלים עם CKD בדרגה בינונית.

Nephrol Dial Transplant. 2012;27(3):990-996

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה