אורולוגיה

טיפול ADT כנגד סרטן ערמונית מעלה את הסיכון למחלות כלי דם היקפיים (Eur Urol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת European Urology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה קשר בין טיפול ADT (Androgen Deprivation Therapy) כנגד סרטן ערמונית לא-גרורתי ובין סיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי ומחלת עורקים היקפית.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר SEER וזיהו למעלה מ-182,000 גברים בגילאי 65 ומעלה עם סרטן ערמונית לא-גרורתי. הם התמקדו בגברים עם מחלה לא-גרורתית מאחר שההתוויה למתן ADT עדיין אינה ברורה בגברים רבים המטופלים בגישה זו, ולכן הסיכון לנזק אפשרי גבוה יותר.

מחצית מהגברים טופלו בגישת ADT, בעוד אחרים טופלו באגוניסטים ל-GnRH (Gonadotropin Releasing Hormone, 47.8%) או כריתת אשכים (2.2%).

במהלך חציון מעקב של 5.1 שנים, שיעורי היארעות מחלת עורקים היקפית עמדו על 30.5 ל-1000 שנות-אדם בקבוצת הטיפול ב-GnRH, 27.1 ל-1000 מטופלים בקבוצת הניתוח להסרת אשכים ו-21.0 ללא ADT. השיעורים המקבילים של היארעות תרומבואמבוליזם ורידי עמדו על 13.2, 14.7 ו-10.1 ל-1000 שנות-אדם, בהתאמה.

לאחר תקנון נמצא כי טיפול באגוניסטים ל-GnRH לווה בעליה משמעותית בסיכון למחלת עורקים היקפית (יחס סיכון של 1.16) ותרומבואמבוליזם ורידי (יחס סיכון של 1.10). בדומה, יחסי הסיכון הקשור בניתוח לכריתת אשכים עמדו על 1.13 ו-1.27, בהתאמה.

החוקרים מצאו גם קשר בולט בין מחלות רקע ובין תוצאות אלו. הם כותבים כי הסיכון המוגבר עם ADT היה יחסית צנוע וקטן יותר מהסיכון להחמרת מחלות רקע. הממצאים מדגישים את חשיבות ההתייחסות לגורמי סיכון ידועים למחלת עורקים היקפית ותרומבואמבוליזם ורידי, בעיקר בחולים הצפויים לתועלת מטיפולי ADT.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הסיכונים האפשריים והתועלת של טיפול ADT, כך שניתן יהיה לבחור את הטיפול לחולים בהם התועלת ברורה.

Eur Urol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה