אורולוגיה

ההשפעה של ניתוחי וריקוצלה על רמות טסטוסטרון (Int J Urol)

מטה-אנליזה שפורסמה במהדורת פברואר של כתב העת International Journal of Urology עולה כי ניתוח מביא לעליה בייצור טסטוסטרון בגברים עם וריקוצלה, הגורם הנפוץ ביותר להפרעות פוריות בגברים.

החוקרים מסבירים כי וריקוצלה, הגדלה שפירה של הורידים בשק האשכים, עשויה לפגוע בתפקוד של תאי ליידיג האחראיים לבקרת ייצור טסטוסטרון.

במסגרת הסקירה בחנו החוקרים 125 מחקרים שפורסמו בנושא והתמקדו בתשעה מחקרים שתיארו חולים שעברו ניתוח וריקוצלה, עברו הערכה של רמות טסטוסטרון בדם לפני ואחרי הניתוח והיו במעקב במשך למעלה מחודש. תשעת המחקרים כללו בין 12 ל-325 משתתפים וסך כולל של 814 גברים, בגיל ממוצע של 31.4 שנים, שהיו במעקב במשך לפחות שלושה חודשים. בכל הגברים, רמות טסטוסטרון היו גבוהות יותר משמעותית לאחר הניתוח.

מהתוצאות עולה כי בגברים עם הפרעות פוריות ווריקוצלה, ריכוזי טסטוסטרון בדם נמוכים יותר, אך יש עוד לקבוע אם מדובר בסיבה או תוצאה של השינוי בתפקוד תאי ליידיג.

למרות שההשפעה של תיקון ניתוחי של וריקוצלה על תפקוד תאי ליידיג אינה ברורה, החוקרים כותבים כי מהסקירה עולה כי יש תועלת בניתוח וריקוצלה כאמצעי לשיפור רמות טסטוסטרון והשבה חלקית של תפקוד תאי ליידיג.

החוקרים מצאו כי רמות טסטוסטרון בדם עלו בממוצע ב-97.48 ננוגרם לד”ל לאחר הניתוח, בהשוואה לרמות שלפני הניתוח. במחקר שכלל 325 גברים ופורסם בכתב העת BJU International, הריכוז הממוצע של טסטוסטרון בדם עלה בכ-150 ננוגרם לד”ל לאחר ניתוח וריקוצלה.

המנגנון בו וריקוצלה משפיע על תפקוד תאי ליידיג וייצור טסטוסטרון עודנו אינו מובן, אך אחת האפשרויות הינה כי וריקוצלה פוגע במנגנוני שחלוף חום בורידים וגורם לעליה בטמפרטורה בשק האשכים.

Int J Urol. 2012;19;149-154

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה