אורולוגיה

תוצאות מעודדות בנוגע לטיפול בתרופות אנטי-כולינרגיות בחולי דמנציה (Age Ageing)

ממחקר חדש עולה כי נטילת תרופות בעלות פעילות אנטי-כולינרגית קלה אינה מובילה לליקוי קוגניטיבי נוסף או התדרדרות קוגניטיבית מהירה יותר בחולים עם מחלת אלצהיימר. החוקרים מקווים כי ממצאים אלו יעודדו משפחות ומטפלים בחולים עם דמנציה.

עם זאת, החוקרים עודנם מודאגים מההשפעות על קשישים תשושי-נפש, ללא סימנים או סימנים קלים להפרעה בתפקוד הקוגניטיבי, טרם התחלת טיפול בתרופות בעלות פעילות אנטי-כולינרגית.

במחקרם בחנו החוקרים את ההשפעה של עומס אנטי-כולינרגי על ההפרעה בתפקוד הקוגניטיבי וההתדרדרות הקוגניטיבית ב-224 חולים עם מחלת אלצהיימר, שלקחו חלק במחקר London and South East Region AD (Laser-AD). החוקרים חישבו את הנטל האנטי-כולינרגי על-סמך מדד ABS (Anticholinergic Burden Scale).

המדד פותח על-סמך סקירה סיסטמית של הספרות הרפואית לזיהוי תרופות בעלות פעילות אנטי-כולינרגית. המדד מתמקד בהשפעות המרכזיות של תרופות בעלות פעילות אנטי-כולינרגית.

הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 81 שנים; 150 התגוררו בביתם ו-74 במרכזים סיעודיים. התפקוד הקוגניטיבי נבחן בתחילת המחקר ו-6 ו-18 חודשים לאחר מכן, על-סמך מבחן Mini-Mental State Exam (MMSE), Severe Impairment Battery ו-Alzheimer’s Disease Assessment Battery.

מבין 224 המשתתפים, 167 (74.6%) השלימו את המעקב לאחר 18 חודשים, 48 (21.4%) מתו במהלך תקופת המחקר, 8 (3.6%) פרשו מהמחקר וחולה אחד עבר למקום אחר (0.4%).

במהלך תקופת המחקר, מספר התרופות הממוצע שנטלו המשתתפים היה 3.6 תרופות, והנטל האנטי-כולינרגי הממוצע היה 1.1. תרופות פסיכוטרופיות היו קבוצת התרופות הנפוצה ביותר בעלת השפעה אנטי-כולינרגית.

החוקרים לא הצליחו להדגים קורלציה משמעותית בין הנטל האנטי-כולינרגי, כפי שהתבטא במדד ABS, ובין התפקוד הקוגניטיבי בלפחות שלושה מדדים בתחילת המחקר, לאחר שישה חודשים ולאחר 18 חודשים.

בתחילת המחקר, 47% מהמשתתפים טופלו במעכבי כולין-אסטרז; לאחר 18 חודשים, שיעור זה עלה ל-57% מהמשתתפים. לנטילת מעכבי כולין-אסטרז לא הייתה השפעה על תוצאות מבחנים קוגניטיביים.

מהמחקר עולה כי טיפול בתרופות בעלות פעילות אנטי-כולינרגית חלשה אינו מלווה בהתדרדרות בתפקוד הקוגניטיבי. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של תרופות אנטי-כולינרגיות פוטנטיות יותר על התפקוד הקוגניטיבי בחולי אלצהיימר.

Age Ageing. Published online September 18, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה