אורולוגיה

טיפולי ADT אינם מעלים את הסיכון למחלות לב וכלי דם (J Clin Oncol)

בניגוד לדיווחים מוקדמים, גברים תחת טיפולי ADT (Androgen Deprivation Therapy) בשל סרטן ערמונית אינם מצויים בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

לדברי החוקרים, מרבית המחקרים שהצביעו על סיכון לבבי מוגבר היו מחקרים רטרוספקטיביים, בעוד שניתוח משני של מחקרים קליניים לא הדגים עליה בסיכון לתמותה לבבית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את תוצאות הטיפול בלמעלה מ-7,000 גברים במאגר CaPSURE, במטרה להעריך את הקשר בין בחירת הטיפול והסיבה לתמותה.

החוקרים סיווגו את הטיפולים לטיפול מקומי (5170 גברים, 71.3%), טיפול ADT (1087 גברים, 15%), שילוב טיפול מקומי עם ADT (485 גברים, 6.7%) ומעקב זהיר / מעקב פעיל (506 גברים, 7%).

בסה”כ תועדו 103 מקרי תמותה עקב סרטן ערמונית, 195 מקרי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם, 678 מקרי תמותה מסיבות אחרות.

מניתוח סטטיסטי (Competing-Risk Analyses) עולה כי חלה עליה של 94% בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית בקרב גברים תחת טיפול ADT, בהשוואה לטיפול מקומי בלבד, אך לא נרשמה עליה בסיכון בגברים תחת שילוב טיפול מקומי ו-ADT.

בקבוצת הגברים שהיו תחת מעקב זהיר נרשמה עליה של פי 2.46 בסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם, בהשוואה לקבוצת החולים שקיבלו טיפול מקומי בלבד.

מנגד, כאשר החוקרים ערכו ניתוח נתונים חלופי (Propensity-Adjusted Multivariate Analysis), חשיפה ל-ADT לוותה בעליה של 25% בסיכון לתמותה מכל-סיבה, אך ללא הבדל משמעותי בין תמותה ספציפית עקב סרטן ערמונית או תמותה קרדיווסקולארית.

החוקרים כותבים כי הם לא הצליחו להדגים קשר בין ADT ובין תמותה קרדיווסקולארית. מכאן עולה כי הקשר שזוהה במחקרים קודמים נבע מערפלנים שלא נמדדו והשפיעו על בחירת הטיפול ועל תוצאותיו, כולל תמותה קרדיווסקולארית.

J Clin Oncol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה