אורולוגיה

האם צריכת קפה מפחיתה את הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית? (מתוך Journal of the National Cancer Institute)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של ירחון Journal of the National Cancer Institute עולה כי צריכת קפה קשורה בירידה ניכרת בסיכון להתפתחות סרטן ערמונית גרורתי או קטלני.

כך על פי ניתוח נתונים ארוך טווח של מחקר ה-Health Professionals Follow Up Study.

החוקרים מסבירים כי קפה מכיל מרכיבים מגוונים ופעילים ביולוגית ובהם קפאין, מינרלים ופיטוכימיקלים. לדבריהם, מחקרים רבים מציעים כי צריכה ארוכת טווח של קפה עשויה להיות קשורה בשיפור במטבוליזם הגלוקוז והפרשת אינסולין.

תוך שימוש בנתונים ממחקר ה-Health Professionals Follow Up Study הפרוספקטיבי, ניתחו החוקרים מידע אודות 47,911 גברים אשר דיווחו על הרגלי צריכת קפה רגיל ונטול קפאין בשנת 1986 ומדי ארבע שנים לאחר מכן.

בין השנים 1986 ו-2006, מדווחים החוקרים כי 5,035 גברים מבין 47,911 הגברים שנטלו חלק במחקר פיתחו סרטן הערמונית, ומהם 642 פיתחו סרטני ערמונית מסוכנים (משמע קטלניים או גרורתיים). משתתפי המחקר צרכו בממוצע 1.9 כוסות קפה ליום בסך הכל.

בקרב גברים אשר דיווחו על צריכת 6 כוסות קפה ביום לפחות, נמצא כי הסיכון המתוקנן להתפתחות סרטן ערמונית היה נמוך ב-18% בהשוואה לאלו שדיווחו כי אינם שותים קפה (RR, 0.82; 95% CI = 0.68-0.98). החוקרים מציינים כי הסיכון הופחת בכ-60% בקבוצה זו לעומת אלו שאינם צורכים קפה (RR, 0.40; 95% CI = 0.22-0.75) כאשר התייחסו למקרים קטלניים או גרורתיים של סרטן הערמונית.

החוקרים מצאו בנוסף כי צריכת קפה אינה קשורה ככל הנראה בסיכון מופחת להתפתחות סרטנים שאינם מתקדמים או עם מקרים של סרטן Low-grade, ועמדה בקורלציה חלשה בלבד עם סיכון מופחת ל-High grade cancer.

עם זאת, הן קפה רגיל והן נטול קפאין הוריד ככל הנראה את הסיכון להתפתחות סרטן קטלני או גרורתי של הערמונית, מדגישים החוקרים. עבור כל כוס קפה נוספת ליום, ירד הסיכון ב-6% עבור קפה רגיל (RR, 0.94; 95% CI = 0.88-1.01; p=0.08), ובכ-9% עבור קפה נטול-קפאין (RR, 0.91; 95% CI = 0.83-1.00; p=0.05).

גברים אשר דיווחו על צריכת 6 כוסות קפה לכל הפחות ליום הראו היארעות מתוקננת-לגיל של 425 מקרי סרטן הערמונית ל-100,000 שנות-אדם בלבד, לעומת 529 מקרים באלו שאינם צורכים קפה. באותו האופן, ההיארעות של סרטן ערמונית קטלני או גרורתי הייתה 34 לעומת 79 ל-100,000 שנות-אדם באלו הצורכים 6 כוסות קפה לפחות ליום לעומת אלו שאינם שותים קפה.

החוקרים מסכמים כי מוקדם מכדי שניתן יהיה להמליץ לגברים להגביר את צריכת הקפה במטרה לצמצם את הסיכון להתפתחות סרטן מתקדם של הערמונית בהתבסס על תוצאות מחקר יחיד זה. בנוסף, יש לשקול לטענתם את ההשפעות של צריכת קפה גם על היבטים בריאותיים אחרים. עם זאת, הם טוענים כי ממצאיהם עשויים להיות בעלי חשיבות, לאור היעדר גורמי סיכון מוכרים הניתנים לשינוי להתפתחות סרטן מתקדם של הערמונית.

לדברי החוקרים, קפה עשוי לספק עד מחצית מסך צריכת האנטיאוקסידנטים. מרכיבים בקפה אשר עשויים להשפיע על הסיכון להתפתחות סרטן עשויים לכלול חומצות כלורוגניות המעכבות ספיגה של גלוקוז; קיני דינים, תוצרים של חומצות כלורוגניות; וליגנאנים, פיט ואסטרוגנים עם פעילות אנטיאוקסידנטית פוטנטית.

J Natl Cancer Inst. 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה