אורולוגיה

הזרקות בוטולינום טוקסין A לשריר ה-detrusor הדגימו יעילות בשיפור תסמיני בריחת שתן במטופלים עם שלפוחית נוירוגנית (מתוך J Urol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Journal of Urology עולה כי הזרקות של בוטולינום טוקסין A לשריר ה-detrusor הדגימו שיפור ניכר בתסמיני בריחת שתן במטופלים עם שלפוחית נוירוגנית.

במחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, כפול-סמיות זה השתתפו 57 מטופלים בגילאים 18-75 עם תסמונת שלפוחית נוירוגנית (neurogenic detrusor overactivity ) משנית לפגיעה בחוט השדרה או ל-multiple sclerosis . מטופלים אלה סבלו מבריחת שתן, המוגדרת כארוע 1 או יותר ביום, למרות טיפול אנטימוסקריני. מטופלים אלה חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות הזרקות ציסטוסקופיות של OnabotulinumtoxinA (בוטוקס) במינון 300 יחידות או פלצבו ב-30 מקומות בתוך שריר ה-detrusor , אך לא באיזור ה-trigone .

בשבוע 36 למחקר קיבלו 48 מטופלים (24 מכל קבוצה) זריקות OnabotulinumtoxinA בתוית פתוחה. החוקרים עקבו אחר מטופלים אלה למשך 6 חודשים נוספים. החוקרים בדקו את מספר ארועי בריחת השתן ביום באמצעות יומן התרוקנות של 3 ימים בשבוע 6 לאחר ההתערבות. כמו כן, העריכו החוקרים את ציונים המטופלים לפי International Consultation on Incontinence Questionnaire בשבוע 6.

החוקרים מצאו כי תדירות ארועי בריחת השתן הייתה נמוכה באופן משמעותי בקבוצת ה-OnabotulinumtoxinA יחסית לקבוצת הפלצבו לאחר 6 שבועות (1.31 לעומת 4.76 ארועים ביום, P<0.0001 ) וכן לאחר 24 ו-36 שבועות. במקביל נמצא שיפור במאפייני אורודינמיקה וכן באיכות החיים בקבוצת OnabotulinumtoxinA יחסית לקבוצת הפלצבו בשבועות 6, 24, 36.

תופעת הלוואי הנפוצה ביותר בשתי הקבוצות הייתה זיהום בדרכי השתן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול עם זריקות לשריר detrusor של OnabotulinumtoxinA במבוגרים עם שלפוחית נוירוגנית בשל פגיעה בחוט השדרה או בשל multiple sclerosis הדגים שיפור משמעותי בארועי בריחת השתן ובאיכות החיים אשר נשאר במשך 9 חודשי מעקב.

J Urol 2011;185:229-2235

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה