אורולוגיה

סרטן ערמונית מוקדם עשוי להתקדם לפי ביופסיה ללא שינוי משמעותי ברמת PSA (מתוך J Urol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Journal of Urology עולה כי בגברים עם סרטן ערמונית מוקדם, המחלה עשויה להתקדם לפי ביופסיה חוזרת למרות העדר שינוי משמעותי ברמות PSA .

במחקר זה השתתפו 241 גברים בגיל ממוצע של 61 שנים הנמצאים במעקב פעיל בשל סרטן ערמונית. החוקרים בדקו את הקשר בין התקדמות רמת PSA (או prostate specific antigen ) בשנה לבין התקדמות לפי ביופסיה (המוגדרת כעליה בדרוג Gleason או עליה בנפח הערמונית בביופסיה חוזרת תוך 24 חודשים מהאבחנה). רמת PSA הממוצעת בתחילת המחקר הייתה 4.9 ננוגרםמ”ל (סטיית תקן של 2.2 ננוגרםמ”ל). הזמן הממוצע עד לביופסיה חוזרת היה 10 חודשים.

סך של 55 גברים (23%) הדגימו התקדמות מחלה לפי ביופסיה. רמת ה-PSA ברב הגברים נשארה קבועה למדי. ב-7 גברים נצפתה ירידה של 50% ברמת ה-PSA תוך 3 שנים, ואילו גבר 1 הדגים הכפלה של ה-PSA תוך 3 שנים. מהירות שינוי ה-PSA הייתה 0.02 ננוגרםמ”ל בגברים ללא התקדמות לפי ביופסיה, וירידה של 0.16 ננוגרםמ”ל בשנה בגברים עם התקדמות לפי ביופסיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בגברים עם סרטן ערמונית בדרגה נמוכה, קיים אך שינוי מועט ברמת ה-PSA ב-24 החודשים הראשונים למעקב. למרות זאת, כרבע מהגברים הדגימו התקדמות המחלה לפי ביופסיה חוזרת. על כן, מדגישים החוקרים את חשיבות הביופסיה החוזרת במהלך מעקב פעיל בגברים עם סרטן ערמונית מוקדם.

J Urology 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה