אורולוגיה

חתימה גנטית לזיהוי אגרסיביות של סרטן ערמונית (מתוך Nature)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Nature עולה כי חתימה גנטית ייחודית של 4 גנים עשויה לזהות באופן מדוייק סרטן ערמונית אגרסיבי.

על מנת לזהות גנים אשר משפיעים על רמת האגרסיביות של סרטן ערמונית, עבדו החוקרים במקביל עם בני אדם ומודל של עכבר. החוקרים מצאו כי עכברים עם חסר בגן Pten , אשר קשור לגדילת תאים, נוטים לפתח גידולים, אך גידולים אלה אינם מתפשטים. החוקרים זיהו גן Smad4 אשר משמש כבלם לגידול סרטני וכך מעכב התפשטות. עכברים עם חסר בגן Pten וגם חסר בגן Smad4 פיתחו גידולים אשר גדלו והתפשטו במהירות.

בהמשך מצאו החוקרים שני גנים אשר היו קשורים לגדילת והתפשטות הגידול הסרטני SPP1, CyclinD1 . לשני גנים אלה תפקיד בחלוקת תאים.

לאחר זיהוי הגנים בעכברים בדקו החוקרים חתימה זו של 4 גנים בדגימות מגידולי סרטן ערמונית של בני אדם. חתימה גנטית זו נמצאה מדוייקת יותר בניבוי מהלך המחלה מאשר דרוג Gleason , וזיהתה 83% מהגידולים האגרסיביים.

החוקרים מציינים כי תוצאות אלה מהוות חשיבות רבה בהערכה וטיפול בגברים עם סרטן ערמונית הסרטן השני הכי נפוץ בגברים בעולם (אחרי סרטן ריאה), ההורג מעל 250,000 בשנה. החוקרים מקווים כי תוך שנה מבחן החתימה הגנטית יהיה רוטיני במעקב אחר חולים אלה.

Nature, February 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה