אורולוגיה

טיפול ב-Dutasteride (אבודרט) עשוי להעלות רגישות של PSA בגילוי סרטן ערמונית אגרסיבי (מתוך J Urol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Journal of Urology עולה כי טיפול ב-Dutasteride (אבודרט) מעלה את הרגישות של PSA כסמן להתפרצות סרטן ערמונית אגרסיבי.

מחקר REDUCE נועד לבדוק את השפעתו של Dutasteride על השימוש ברמות PSA לאבחון סרטן ערמונית משמעותי קלינית, וכן להעריך את היעילות והבטיחות של Dutasteride .

המחקר נמשך 4 שנים וכלל גברים עם רמות PSA בין 2.5-10.0 ng/ml וביופסיית ערמונית שלילית. חלק מגברים אלה קיבלו Dutasteride במינון 0.5 מ”ג ביום, וחלק קיבלו פלצבו. החוקרים עקבו אחר רמות PSA וכן אחר תוצאות ביופסיות נוספות.

החוקרים מצאו כי עליה ב-PSA בגברים שטופלו ב-Dutasteride הייתה קשורה בסיכוי גבוה יותר (13.2%) לגידולים אגרסיביים, high-grade יותר (דרוג Gleason 7-10) בהשוואה לגברים שטופלו בפלצבו (7.7%). אפילו עליה קלה ב-PSA של יחידה 1 או פחות הייתה קשורה לגידול אגרסיבי יותר בגברים שטופלו ב-Dutasteride (10.3%) יחסית לגברים שטופלו בפלצבו (5.4%). במקרים של עליה של 2 או יותר יחידות ב-PSA , ב-20.9% מהגברים שטופלו ב-Dutasteride הדבר היווה סמן לגידול אגרסיבי, לעומת 9.8% בקבוצת הפלצבו. יש לציין כי באופן כללי רמות PSA נטו לרדת או להשאר יציבות בגברים שטופלו ב-Dutasteride עם סרטן low-grade או ללא סרטן.

אם כן, מתוצאות המחקר עולה כי בגברים עם ביופסיית ערמונית שלילית, רמות PSA הן מדד רגיש יותר בגברים תחת טיפול ב-Dutasteride לעומת פלצבו. מומחים בתחום מציינים כי יש להתייחס באופן שונה לעליית PSA בגברים המטופלים ב-Dutasteride ובאלה שלא. כלומר, כל עליה של PSA בגבר המטופל ב-Dutasteride מחייבת התייחסות רצינית יותר, שכן יש סיכוי גבוה יותר שמדובר בסרטן אגרסיבי.

J Urol. 2011;185:126-131

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה