אורולוגיה

טסטוסטרון נמוך קשור בתמותה מוגברת בגברים עם מחלת לב כלילית (מתוך ה- Heart)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Heart, עולה כי בקרב גברים הסובלים ממחלת לב כלילית, תמותה הוכפלה באלו עם רמות טסטוסטרון נמוכות בהשוואה לאלו עם רמות תקינות.

החוקרים מציינים כי מדובר במחקר האפידימיולוגי הרביעי שהדגים כי רמת טסטוסטרון נמוכה הינה סמן לתמותה מוקדמת, אולם מדובר במחקר הראשון בגברים עם מחלת כלי דם, בעוד שכל היתר הוציאו אוכלוסיה זו מנבדקיהם.

במאמר מערכת נלווה מתארים הכותבים את היסטורית המחקרים אודות טסטוסטרון ותחלואה קרדיו-וסקולארית, ומוסיפים כי המחקר החדש מוסיף לתמונה המתהווה ע”י הדגמת קשר ברור בין רמת טסטוסטרון נמוכה ובין תמותה מוגברת.

לדברי החוקרים, דרוש מחקר ביקורת פרוספקטיבי ארוך טווח בהקצאה אקראית שיבדוק טיפולים בתחליפי טסטוסטרון באלו עם מחלת לב, על מנת להעריך השפעות טיפול כזה על תמותה.

על מנת לחקור את השפעת רמות טסטוסטרון על שרידות, עקבו החוקרים אחר 930 גברים עם מחלת לב כלילית שהופנו לאנגיוגרפיה.  המשתנים העיקריים שנבדקו היו תמותה כללית, תמותה עקב תחלואה וסקולארית ונוכחות חסר בטסטוסטרון.

ההימצאות הכללית של חסר ביוכימי בטסטוסטרון הייתה 20.9% תוך שימוש במדד של טסטוסטרון זמין מתחת ל- 2.6 נאנומול/ל; 16.9% תוך שימוש במדד של טסטוסטרון כללי מתחת ל- 8.1 נאנומול/ל; ותוך שימוש בכל אחד מהמדדים עמדה ההימצאות על 24%.

תמותה מתוקננת כללית ווסקולארית הוכפלה בקרב אלו עם רמות נמוכות של טסטוסטרון זמין (יחס סיכון 2.2, p<0.0001 עבור תמותה כללית; p=0.007 עבור תמותה וסקולארית) בהשוואה לאלו עם רמות תקינות של ההורמון.

טסטוסטרון נמוך היה אחד מארבעת המשתנים שנמצאו כמשפיעים על משך הזמן עד לתמותה כללית ותמותה וסקולארית בניתוחים רב משתנים (יחס סיכון 2.27), יחד עם נוכחות אי ספיקת חדר שמאל (יחס סיכון 3.85), טיפול באספירין (יחס סיכון 0.63), וטיפול בחוסמי ביתא (יחס סיכון 0.45).

החוקרים מסיקים כי בחולים עם מחלת לב כלילית, חסר בטסטוסטרון הינו נפוץ ומשפיע באופן שלילי על שרידות. 

החוקרים מסבירים כי טיפול חליפי בטסטוסטרון יכול להינתן במספר אופנים: זריקה בשחרור איטי שיכולה להינתן אחת לשלושה חודשים, כמדבקות טראנסדרמליות וכג’ל.

החוקרים מדגישים כי מתן הורמונים זכריים שונה במהותו ממתן הורמונים נשיים, היות וטסטוסטרון הינו הורמון אשר ניתן לעקוב אחר רמתו ולקרבה ככל הניתן לרמה הפיזיולוגית בגוף הגבר.

החוקרים מבקשים לבטל חששות מפני טיפול בטסטוסטרון שעלו בעקבות פרסום מחקר השנה שהדגים סיכון מוגבר למאורעות קרדיו-וסקולאריים בקשישים הנוטלים את ההורמון, ומציינים כי ממצאי המחקר לא היו חזקים דיים.

Heart 2010;96:1787-1788

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה