אורולוגיה

דיאטה עתירה בדגים מפחיתה תמותה על-רקע סרטן ערמונית (Am J Clin Nutr.)

מסקירה חדשה של הספרות הרפואית עולה כי דיאטה עתירה בדגים אינה מגנה על גברים מפני סרטן ערמונית, אך עשויה להפחית את הסיכון לתמותה עקב המחלה הממארת.

בארה”ב, אחד מכל שישה גברים יאובחן כחולה בסרטן ערמונית במהלך חייו. אחד מכל שישה מהגברים הללו ימות בשל המחלה הממארת. מהמחקר הנוכחי עולה כי מספר הגברים הצפויים למות לאחר האבחנה קטן בלמעלה מ-50% בקרב גברים האוכלים דגים לעיתים קרובות.

החוקרים מסבירים כי למרות שהתועלת הבריאותית של דגים ידועה היטב, כולל הפחתת הסיכון למחלות לב ושבץ, השאלה אם דיאטה עתירת-דגים עשויה להגן מפני סרטן ערמונית שנויה במחלוקת.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים סקרו 31 מחקרים שכללו מאות אלפי משתתפים. 17 מחקרים היו מקרי-ביקורת והיתר היו מחקרי עוקבה שעקבו אחר גברים לאורך זמן והשוו את הרגלי התזונה של אלו שאובחנו כחולים בסרטן ערמונית עם אלו שלא אובחנו כחולים במחלה הממארת.

החוקרים לא מצאו עדויות לכך שדיאטה עתירת דגים מפחיתה את הסיכון של גברים לפתח סרטן ערמונית. עם זאת, הם מצאו כי בקרב גברים שאכלו כמות גדולה יותר של דגים הסיכוי להתפתחות סרטן ערמונית מפושט היה קטן ב-44%. צריכה מוגברת של דגים לוותה בירידה של 63% בסיכון לתמותה עקב סרטן ערמונית.

בשל השונות בין המחקרים באופן מדידת צריכת הדגים, החוקרים טוענים כי לא ניתן לקבוע מהו מספר הדגים המומלץ להשגת ההשפעה המגנה. כל שניתן לקבוע הוא כי יש תועלת בצריכת כמות גדולה יותר של דגים.

אחד ההסברים האפשריים הוא כי דגים מפחיתה את הסיכון לתמותה עקב סרטן ערמונית בעקבות הפחתת הסיכויים למחלה גרורתית. ההשפעה האנטי-דלקתית של שמן דגים עשויה לסייע במאבק כנגד התקדמות הממאירות.

מספר מחקרים קודמים מצאו כי חומצות שומן אומגה-שלוש בשמן דגים ותוספי שמן דגים עשויות להאט התקדמות ממאירויות ע”י הפחתת הדלקת ודרך מגוון מנגנונים אחרים. המחקר הנוכחי לא בחן את ההשפעה של תוספי שמן דגים.

Am J Clin Nutr. Posted September 15, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה