אורולוגיה

האם מלנומה פולשנית מעידה על סיכון נוסף לממאירויות ראשוניות אחרות? (מתוך כנס AAFP)

בקרב חולים ששרדו מלנומה ממארת קיים סיכון מוגבר להתפתחות ממאירויות ראשוניות אחרות בשל מספר גורמים, כולל הפרעה במצב האימונולוגי, נטייה גנטית ונושאים התנהגותיים, כך מדווחים חוקרים בכנס AAFP (American Academy of Family Physicians).

ממצאים אלו עשויים לסייע בזיהוי גישות מניעתיות למעקב לאחר-טיפול, בדיקות סקר לממאירויות נוספות, דרכים להדרכת חולים והדרכה בנוגע לחשיפה לקרינה אולטרה-סגולה לשיפור ההישרדות.

החוקרים בחנו את נתוני היארעות מחלות ממאירות מ-13 מאגרי מידע, שלקחו חלק בתכנית SEER (Surveillance, Epidemiology and End Results) מטעם NCI (National Cancer Institute), שנערכה בין השנים 1992-2006.

מקרים של מלנומה פולשנית ראשונית הוגדרו כמקרים שאובחנו במהלך תקופת המחקר, ללא אבחנה קודמת של מחלה ממארת באתר כלשהו.

מדדי SIR (Standardized Incidence Ratio) הוגדרו כמשמעותיים סטטיסטית כאשר היו שונים מ-1 עם מדד אלפא של 0.05. בסה”כ, 92,437 מקרים של מלנומה פולשנית זוהו מנתוני SEER. 5,279 גברים (10%) עם מלנומה פולשנית פיתחו בהמשך ממאירויות ראשוניות, וכך גם 7% מהנשים (2,761).

החוקרים מציינים כי לרוב בגברים קיים סיכון גבוה פי 2-3 לפתח מלנומה, בהשוואה לנשים. הסיבה לכך היא ככל הנראה מאחר שיותר גברים מבלים זמ רב יותר בחוץ וחלקית מאחר שלגברים נטייה גנטית מוגברת למחלה.

הגורמים לעליה בסיכון לפתח מלנומה פולשנית בכל קבוצות הגיל יוחס לסיכון המוגבר וחשיפה מתמשכת לקרינה אולטרה-סגולה בקרב חולים ששרדו מלנומה פולשנית. הן בגברים והן בנשים תועדה עליה בסיכון ללימפומה שאינה-הודג’קין, עדות לגורמי סיכון משותפים דוגמת גיל, חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה, הפרעה במצב האימונולוגי ונטייה גנטית. לא סביר כי טיפול קרינתי תרם לסיכון המוגבר במחקר הנוכחי, מאחר שפחות מ-2% (1,801) מהמשתתפים קיבלו את הטיפול.

החוקרים מציינים כי הסיכון המוגבר להתפתחות CLL (Chronic Lymphocytic Leukemia), ממאירויות של הכליה וממאירויות של בלוטת התריס, בקרב גברים (ובדרגה פחותה יותר בנשים), עשוי לנבוע ממעקב רפואי מוגבר אחר החולים, כמו גם הסיכון המוגבר הממושך לסרטן הערמונית בגברים וסרטן שד בנשים. עם זאת, החוקרים סבורים כי ההיארעויות אלו עשויות לנבוע מגורמי הסיכון המשותפים לממאירויות אלו ולמלנומה.

American Academy of Family Physicians (AAFP)

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה