אורולוגיה

ל- MRI אנדורקטאלי ערך מוגבל בניבוי פיזור מקומי של סרטן ערמונית (מתוך ה- BJU International)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש, שפורסם בירחון BJU International באוגוסט 2010, עולה כי ל- MRI אנדורקטאלי ערך קליני מוגבל בניבוי סרטן ערמונית פולשני מקומי (pT3) טרם הניתוח.

בעבר הודגם במחקרים כי ל- MRI אנדורקטאלי רגישות וסגוליות מעל ל- 90% בזיהוי מחלת T3, אולם מחקרים אלו כללו נבדקים שפנו לכריתת ערמונית אשר עברו בדיקות ע”י רדיולוגים מומחים ל- MRI של המערכת הגניטו-אורינארית.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את מידת הדיוק של MRI אנדורקטאלי בניבוי הימצאות מחלה מחוץ לקופסית הערמונית או פלישה ל- seminal vesicle ב- 1,161 גברים שעברו כריתת ערמונית לפרוסקופית מונחית רובוט.  תוצאות MRI אנדורקטאלי היו זמינות עבור 179 נבדקים מתוך הנ”ל.

בדיקות MRI הוזמנו במקרים של סיכון גבוה ובוצעו הן במכונים פרטיים והן בבתי חולים אקדמאים.

מתוצאות המחקר עולה כי 81 מתוך 110 החולים עם מחלה מוגבלת לערמונית עפ”י היסטופתולוגיה (74%) אובחנו נכונה לפי MRI אנדורקטאלי, בעוד שרק 30 מתוך 69 הנבדקים עם מחלת pT3 (43%) אובחנו נכונה לפי בדיקת ה- MRI.

ממצאים אלו הביאו לרמת דיוק כוללת של 64%, עם רגישות כללית של 43% וסגוליות כללית של 73% באבחנת מחלת pT3.  ערך ניבוי חיובי של MRI אנדורקטאלי עמד על 50% וערך ניבוי שלילי על 67%.

החוקרים מסכמים כי ערך ניבוי חיובי של 50% מקביל לזריקת מטבע ואינו תורם מבחינה קלינית.

הממצאים היו דומים כאשר גידולים מתקדמים מבחינה מקומית סווגו לפי חדירה מחוץ לקופסית וחדירה ל- seminal vesicle, וכאשר הניתוח הוגבל לחולים בסיכון גבוה.

יתרה מזאת, שיעורי רגישות וסגוליות היו דומים בקרב מוסדות פרטיים ומוסדות אקדמיים.

החוקרים מציינים כי לרוב אין צורך בדירוג לפי הדמיה בחולים אשר מדד ה- PSA (Prostate-Specific Antigen) הינו 25 ומטה, ומחקרם תומך בכך.

BJU Intl.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה