אורולוגיה

Zibotentan ו Sunitinib נכשלו במחקרי שלב III של סרטן ערמונית

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

לאחרונה פורסם כי שני מחקרי שלב III של סרטן ערמונית הופסקו לאור העדר תועלת.  מחקר אחד בדק את התרופה הניסיונית zibotentan, ואילו השני בדק את התרופה sunitinib (Sutent) שכבר אושרה לשימוש.

מחקר ה- zibotentan שהופסק, הינו אחד מתוך שלושה מחקרים הנערכים בגברים עם סרטן ערמונית עמיד לסירוס (CRCP – castration-resistant prostate cancer), המערבים יותר מ- 3,000 נבדקים.  שני המחקרים האחרים עדיים נמשכים.

המחקר כלל 594 נבדקים עם CRPC גרורתי, והשווה את התרופה עם פלצבו, כתוספת לטיפול סטנדרטי.  המחקר הופסק היות והתרופה לא הדגימה שיפור משמעותי ביעד העיקרי של שרידות כללית.

שני המחקרים שעדיין נערכים בודקים את התרופה בנסיבות אחרות.  האחד משווה בין zibotentan יחד עם כימותרפיה ובין כימותרפיה בלבד, ומבוצע גם הוא בקרב גברים עם CRPC גרורתי.  השני משווה בין zibotentan ובין פלצבו בגברים עם CRPC ללא גרורות.

Zibotentan מהווה גישה חדשנית לטיפול בסרטן ערמונית, היות והוא פועל ע”י חסימה של מסלול האנדותלין, אשר הופך לבלתי נשלט עם התקדמות סרטן הערמונית, וכך מאפשר את המשך התפשטות המחלה.

המחקר השני שהופסק בדק תרופה אנטי-סרטנית ששווקה להתוויות אחרות קרצינומה כלייתית מתקדמת או גרורתית וכן גידולים במערכת העיכול לאחר התקדמות המחלה או עקב אי סבילות ל- imatinib (Gleevec).

התרופה נבדקה גם בהתוויות נוספות, אולם לאחרונה פורסם כי היא אינה מועילה בסרטן ערמונית.  המחקר הופסק היות וניתוח ביניים הצביע על כך ש- sunitinib עם פרדניזולון לא ישפרו לבסוף את השרידות הכללית של גברים עם CRPC בשלב מתקדם.

בניגוד לשני התרופות הנ”ל שלא הדגימו תועלת, מחקר בשלב III של התרופה abiraterone הראה תוצאות מבטיחות עד שהוסר כפל הסמיות מן המחקר, ואלו שנטלו פלצבו הועברו לנטילת התרופה.

Abiraterone הינו מעכב יצירת אנדרוגנים המציע גישה חדשה למניפולציות הורמונאליות בסרטן הערמונית, ותוצאותיו עד כה היו חיוביות.

תרופה ניסיונית נוספת הפועלת במסלול ההורמונאלי הינה MDV3100, אשר פועלת כאנטגוניסט לקולטן לאנדרוגנים, והדגימה תוצאות מעודדות במקרי CRPC.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה