אורולוגיה

השפעת סוכרת על הפעילות המינית בחולים מבוגרים (מתוך Diabetes Care)

אעפ”י שסוכרת משפיעה על התפקוד המיני של חולים בגיל העמידה וחולים מבוגרים, היא אינה מובילה להפסקת הפעילות המינית, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-Diabetes Care.

המחקר מבוסס על סקר שכלל קרוב ל-2000 משתתפים, עם ובלי סוכרת, ונראה כי למרות שסוכרת פוגעת בתשוקה המינית, בתפקודי הזקפה ובאורגזמה, חולים מבוגרים עדיין פעילים מינית בתדירות דומה לזו של אלו שאינם סובלים מסוכרת: קרוב ל-70% מהגברים עם סוכרת ו-62% מהנשים עם סוכרת היו פעילים מינית בתדירות של כ-2-3 פעמים בחודש.

החוקרים מדגישים כי הקשר בין סוכרת ובין פגיעה בתפקוד המיני מוכר היטב. הם מציינים כי מאחר שחולי סוכרת עשויים להסס מפני הצגת נושאים הנוגעים לפעילות מינית, בדומה למטופלים רבים אחרים, על הרופאים לנקוט בגישה פעילה יותר בהעלאת הנושא עם חולי סוכרת וזיהוי בעיות הנוגעות לפעילות המינית.

הסקר היה חלק מפרויקט National Health, Social Life and Aging Project וכלל 1993 מבוגרים בגילאי 57-85 שנים. המחקר כלל ראיונות בבית החולים, הערכת רשימת התרופות ומדידת רמות HbA1c.

מבין המשתתפים, 47% מהגברים סבלו מסוכרת; כמחצית היו מודעים למחלה, היתר לא היו מודעים לכך. קרוב ל-40% מהנשים שתושאלו אובחנו עם סוכרת. שוב, כמחצית היו מודעים למחלתם, היתר לא היו מודעים לכך.

בקרב גברים שאובחנו עם סוכרת תועדה שכיחות גבוהה יותר לירידה בעניין ביחסי מין (AOR = 1.72,  95% CI = 1.12-2.63) בהשוואה ליתר הגברים ולדווח על יותר בעיות בתפקודי זקפה (AOR = 2.52,  95% CI = 1.53-4.14). קשיים באורגזמה היו נפוצים יותר במשתתפים עם סוכרת, ודווחו הן בנשים והן בגברים, ללא קשר לשאלה אם היו מודעים לסוכרת או לאו. החוקרים מוסיפים כי מממצאים אלו עולה כי קשיי אורגזמה נוטים לנבוע בעיקר מסיבות פיזיולוגיות, ולא פסיכיאטריות.

בקרב נשים עם סוכרת תועד סיכוי נמוך יותר בהשוואה לגברים סוכרתיים (AOR = 0.28,  95% CI = 0.16-0.48) ובהשוואה לנשים ללא סוכרת (AOR = 0.63,  95% CI = 0.45-0.87) להיות פעילות מינית, ובאלו עם סוכרת ללא בני-זוג תועד סיכוי נמוך במחצית לפעילות מינית בהשוואה לנשים עם בני זוג (33% לעומת 62%, בהתאמה).

בהשוואה לגברים, הסיכוי שנשים סוכרתיות, עם או בלי בני זוג, ישוחחו עם הרופא המטפל בנוגע לבעיות הקשורות לחיי המין שלהן, היה נמוך יותר (47% לעומת 19%, בהתאמה). החוקרים טוענים כי ממצאים אלו מדגישים את החשיבות בהעלאת הנושא ע”י הרופאים, בעיקר אל מול נשים סוכרתיות.

מגבלות המחקר כוללות את גודל המדגם, שהיה קטן מכדי להתייחס לכל ההשפעות האפשריות של התרופות על הפגיעה בתפקוד המיני במדגם המחקר.

החוקרים מדגישים את חשיבות המודעות של הרופאים לפעילות המינית ולאפשרות להפרעות בתפקוד המיני, כולל העלאת שאלות באופן זהיר בפני מטופלים עם סוכרת וגורמי סיכון לסוכרת. תשומת לב לבעיות הניתנות לטיפול במטופלים בגיל העמידה ובמבוגרים עם סוכרת, עשויה לשפר את איכות החיים של החולים ולשפר את הטיפול במחלה.

Diabetes Care. Published online August 27, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה