אורולוגיה

הקשר בין מחלת כליות כרונית בשלב מוקדם ובין פרפור פרוזדורים (Am Heart J)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת יוני של American Heart Journal עולה קשר בין מחלת כליות כרונית בשלב מוקדם ובין הסיכון לפרפור פרוזדורים.

מחקרים קודמים הוכיחו את הקשר בין מחלת כליות בשלב מתקדם ובין פרפור פרוזדורים, אך אין נתונים רבים בנוגע לשלבים מוקדמים של מחלת הכליות. במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 3267 מבוגרים עם מחלת כליות כרונית, שלא טופלו בדיאליזה, וערכו בדיקת אק”ג ושאלון במטרה לקבוע נוכחות פרפור פרוזדורים.

בקרב המשתתפים, ממוצע ערכי GFR עמד על 43.6 mL/min/1.73m2 , כאשר ב-55% מהמשתתפים במחקר ערכי GFR עמדו על מתחת ל-45 mL/min/1.73m2 , עדות למחלת כליות כרונית בדרגה קלה-עד-בינונית במרבית המשתתפים במחקר. בנוסף, 18% אובחנו עם פרפור פרוזדורים, שכיחות דומה לזו עליה דווח בקרב חולים עם מחלת כליות בשלב-סופני ושכיחות גבוהה פי 2-3 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

משתנים שהיו קשורים בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים במחקר כללו גיל (סיכון מוגבר ב-27% עבור כל 11 שנים נוספות, p<0.0001), מין נקבה (ירידה של 20% בסיכון, p=0.0303), מעשנים בעבר בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם (עליה של 34% בסיכון, p=0.0081), היסטוריה של אי-ספיקת לב (עליה של יותר מפי שלוש בסיכון, p<0.001), והיסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית (עליה של כמעט פי שתיים בסיכון, p<0.0001).

מנגד, גורמי סיכון אחרים הקשורים בפרפור פרוזדורים באוכלוסיה הכללית, כולל גזע/מוצא, יתר לחץ דם, סוכרת, BMI, פעילות גופנית, השכלה, רמות hs-CRP, רמות כולסטרול וצריכת אלכוהול, לא זוהו במדגם החולים במחלת כליות כרונית, עדות לצורך בפיתוח סדרת קריטריונים אחרת לניבוי פרפור פרוזדורים בחולים עם מחלת כליות כרונית.

למעלה מ-25 מיליון מבוגרים בארה”ב סובלים ממחלת כליות כרונית, ורובם אינם מטופלים בדיאליזה. להבנת השכיחות וגורמי הסיכון לפרפור פרוזדורים בקבוצה זו חשיבות רבה. השכיחות הגבוהה של פרפור פרוזדורים בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב מוקדם מעלה את האפשרות כי ההשפעה של התפתחות פרפור פרוזדורים עשויה להופיע בשלב מוקדם במחלת הכליות. כמו כן, היא מדגישה את הצורך במעקב הדוק יותר אחר חולים אלו.

Am Heart J. 2010;145:690-694

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה