אורולוגיה

ה- FDA מאשר שימוש בשילוב Dutasteride/Tamsulosin עבור BPH

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

ה- FDA (US Food and Drug Administration) אישר שילוב של 0.5 מ”ג dutasteride ו 0.4 מ”ג tamsulosin בגלולה אחת (Jalyn) עבור BPH (benign prostatic hyperplasia) תסמיני בגברים.

התרופה במרשם צפויה להיות זמינה במהלך המחצית השנייה של 2010.

BPH הינה מחלה פרוגרסיבית המשפיעה על כמחצית מכל הגברים בגיל 50 שנים ומעלה, ועל יותר מ- 90% מהגברים מעל גיל 80 שנים.  תסמינים אורינריים מסווגים כמגרים (תכיפות, דחיפות ונוקטוריה) או כחסימתיים (הססנות במתן שתן, התרוקנות לא מלאה וזרם חלש).

Dutasteride (Avodart) הינו מעכב 5-אלפא רדוקטאז המטפל בתסמיני BPH ועשוי לכווץ את הערמונית לאורך הזמן.  נכון להווה, הוא מאושר ע”י ה- FDA להקטנת הסיכון לאצירת שתן ולניתוח הקשור בערמונית.

Tamsulosin (Flomax) הינו מעכב אלפא 1a אדרנרגי, אשר מרפה את שרירי השלפוחית והערמונית, ומאושר לשימוש לטיפול ב- BPH תסמיני.

הגלולה החדשה מהווה את השילוב הראשון בשימוש של שתי התרופות הנ”ל וניתנת אחת ליום.  היא טומנת בחובה את יתרונות שתי התרופות אותן היא משלבת.

אישור ה- FDA התבסס על מידע מתוך מחקר ה- Combination of Avodart and Tamsulosin 4-year study, אשר כלל 4,884 גברים בגילאי 50 שנים ומעלה.  מאפייני הנבדקים כללו רמות PSA (prostate-specific antigen) של 1.5 10 נ”ג/מ”ל; קצב זרימת שתן מירבי (Qmax) בין 5 15 מ”ל/שנייה; נפח התרוקנות מינימאלי של 125 מ”ל; וניקוד International Prostate Symptom scores של 12 ומעלה הכרוך בתסמיני BPH בינוניים עד קשים.

תוצאות המחקר הראשוניות הדגימו כי שימוש יומי בשילוב התרופות השיג הקלה משמעותית יותר בתסמיני המחלה בהשוואה לשימוש בכל אחת מהתרופות בנפרד, זאת עפ”י ניקוד ה- International Prostate Symptom scores בהשוואה לערכי הבסיס (הפרש ממוצע של 6.2- לעומת 4.9- [Dutasteride ] ו 4.3- [Tamsulosin]; P < .001 עבור שני הממצאים).  ההבדל נצפה לאחר החודש התשיעי ונמשך גם עד חודש 24.

כמו כן, השילוב התרופתי הדגים שיפור משמעותי יותר בקצב זרימת השתן מזה הנמדד בכניסה למחקר בהשוואה לשתי התרופות בנפרד (הפרש ממוצע 2.4 מ”ל/שנייה לעומת 1.9 מ”ל/שנייה ו 0.9 מ”ל/שנייה; P = .003  ו P < .0001, בהתאמה) הבדל זה נצפה לאחר 6 חודשים ונמשך עד החודש ה- 24.

תופעות לוואי שדווחו במחקר התאימו לבטיחות הידועה של כל אחת מהתרופות, וכללו בעיקר אין-אונות, דחף מיני מופחת, הגדלת שדיים ורגישות בהם, הפרעות בשפיכה וסחרחורות.

המינון המומלץ של dutasteride/tamsulosin הינו קפסולה יחידה של 0.5 מ”ג/0.4 מ”ג הניטלת כ- 30 דקות לאחר אותה הארוחה מידי יום. 

אין להשתמש בתרופה בשילוב עם מעכבי CYP3A4 (cytochrome P 450 isoenzyme 3A4) חזקים כגון ketoconazole.  יש לנקוט בזהירות בנטילת התרופה בשילוב מעכבי CYP3A4 בינוניים, מעכבי CYP 2D6 חזקים/ בינוניים, או קומדין, וכן כאשר מטפלים בחולים הידוע להם מטבוליזם מופחת של CYP 2D6.

היות והשילוב התרופתי מוריד רמות PSA בסרום בכמחצית, חולים עם רמות PSA מוגברות במהלך הטיפול בתרופה, צריכים לעבור הערכות לנוכחות סרטן בלוטת הערמונית.

בהינתן חוסמי אלפא 1 נוספים, tamsulosin עלול לגרום לתת לחץ דם בעמידה, סחרחורות וורטיגו.  יש ליידע את החולים כי עליהם להימנע ממצבים בהם סינקופה עלול לגרום לפציעה.  מומלץ להימנע מטיפול מקביל בחוסמי אלפא או מעכבי phosphodiesterase type 5, לאור הסיכון המוגבר לתת לחץ דם תסמיני.

כמו כן, יש ליידע את החולים כי חוסמי אלפא 1, כולל tamsulosin, נקשרו בסיכון מוגבר ל- priapism (זקפה מתמשכת ומכאיבה), וכן דיווחים נדירים של תסמונת קשתית שמוטה במהלך ניתוח קטרקט.

מומלץ לנשים הרות או בגילאי הפוריות שלא לבוא במגע עם גלולת ה- dutasteride/tamsulosin.  Dutasteride נספג דרך העור ועלול להביא לחשיפה בלתי רצויה לעובר, אשר עלולה להביא לעיכוב התפתחות תקינה של איברי המין הזכריים החיצוניים.  על מנת להגן על נשים הרות מחשיפה לתרופה בעירוי, גברים המטופלים ב- Dutasteride, צריכים להימנע מתרומת דם עד חלוף שישה חודשים מסיום הטיפול.

הצהרת ה- FDA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • פעילות מחלה נמוכה לאורך זמן בחולי לופוס מלווה בסיכון מופחת לפגיעה באיברי מטרה והתלקחויות (The Lancet Rheumatology)

    פעילות מחלה נמוכה לאורך זמן בחולי לופוס מלווה בסיכון מופחת לפגיעה באיברי מטרה והתלקחויות (The Lancet Rheumatology)

    פעילות מחלה נמוכה לאורך זמן בחולי לופוס ( Lupus Low Disease Activity State, או LLDAS) או הפוגה ממושכת לאורך שלושה חודשים מלווה בסיכון מופחת משמעותית לפגיעה באיברי מטרה והתלקחויות בחולי לופוס, כאשר פעילות מחלה נמוכה לאורך פרק זמן ארוך יותר מלווה בירידה גדולה עוד יותר בסיכון לסיבוכים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה