אורולוגיה

היעילות של בדיקת PET-CT בזיהוי הישנות סרטן הערמונית (מתוך כנס ה-SNM)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי של ה- Society of Nuclear Medicine (SNM) בחודש יוני 2010, עולה כי בקרב חולים שהחלימו מסרטן הערמונית ועברו בדיקת PET-CT לזיהוי הישנות, נצפה שיעור גבוה של תוצאות חיוביות-שגויות (false positive).

החוקרים מסבירים כי 30% מחולי סרטן הערמונית שהחלימו מהמחלה חווים הישנות. במקרים אלו, יש לקבוע האם מדובר בהישנות מקומית או הישנות מחוץ למיטת הערמונית, על מנת לבחור את הגישה הטיפולית המתאימה. לדברי החוקרים, כאשר עולה חשד להישנות יש לבצע בדיקות הדמיה, אם כי לא קיים מדד זהב בתחום, והאפשרויות כוללות רפואה גרעינית, MRI, ו-CT.

המחקר הנוכחי בדק את היעילות של בדיקת PET-CT תוך שימוש בחומר anti-1 amino 3 18F-fluorocyclobutane-1-carboxylic acid (anti-18F-FACBC), הכולל את האיזוטופ הרדיואקטיבי fluorine-18 המצומד לחומצת אמינו סינטטית שדומה ל- L-leucine. המחקר כלל 83 משתתפים עם חשד להישנות סרטן הערמונית, רמות PSA מוגברות ומיפוי עצמות שלילי. משתתפי המחקר עברו הזרקה של anti-18F-FACBC ולאחר מכן נערכו צילומי ה-PET-CT כ-4, 17 ו-29 דקות מההזרקה. כמו כן, הישנות המחלה אושרה בביופסיה ובדיקה היסטולוגית.

מתוצאות המחקר עולה כי לבדיקה נצפו רגישות של 100% וסגוליות של 90% בזיהוי מחלה מחוץ לערמונית. החוקרים מציינים כי קבוצה זו כללה 25 משתתפים, ונמצאה תשובה חיובית-שגויה אחת שכללה קליטה בקשרית לימפה, ללא תשובות שליליות-שגויות.

עם זאת, בזיהוי הישנות במיטת הערמונית או ב- seminal vesicles נצפו לבדיקה רגישות של 84% וסגוליות של 50% בלבד. בקבוצה זו נמצאו 9 תוצאות חיוביות-שגויות ו-7 תוצאות שליליות-שגויות. לדברי החוקרים, לא ניתן היה לקבוע מה מקור התוצאות החיוביות-שגויות, שכן המשתתפים עברו ביופסית מחט (wide-bore needle biopsy).

החוקרים מציינים כי שימוש בפרוטוקול בדיקה מעט שונה צמצם את הרגישות ל-79.6% אך העלה את סגוליות הבדיקה ל-70%. הם מוסיפים כי תוצאות המחקר הדגימו שהבדיקה עשויה להבדיל בין הישנות במיטת הערמונית ובין הישנות מחוץ לערמונית. לדבריהם, זיהוי הישנות במיטת הערמונית היא חשובה, אך במקרים בהם קיימת עליה בערכי ה-PSA המטופל יעבור במרבית המקרים ביופסיה ממיטת הערמונית, ועל כן יש חשיבות רבה ליכולת הבדיקה לזהות הישנויות מחוץ לערמונית.

מומחה מהתחום ציין כי דרושים מחקרים נוספים בתחום. הוא הדגיש כי תוצאה חיובית-שגויה עלולה להוביל לבדיקות וטיפולים מיותרים, ועל כן יש להבין לעומק את מקור התוצאות החיוביות-שגויות, דוגמת רקמה בריאה, דלקת, היפרפלזיה או גורם אחר.

מתוך הכנס Society of Nuclear Medicine (SNM) 2010 Annual Meeting 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    הסיכוי להתפתחות Long COVID פחת משמעותית מתחילת המגפה, ממצאים המספקים זיק של תקווה וסימן להתקדמות במאבק כנגד הנגיף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. החוקרים כותבים כי הירידה הנ”ל נובעת מהפצת החיסונים ושינויים בנגיף עצמו. במקרים של Long COVID החולים סובלים מתסמינים לאורך חודשים או שנים לאחר הזיהום […]

  • עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס NUTRITION עולה כי צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד לא לוותה בעליה משמעותית בסיכון לסוכרת מסוג 2 במבוגרים בגיל העמידה. החוקרים ביקשו להבין טוב יותר כיצד מזון אולטרה-מעובד, מרכיב מרכזי בדפוסי התזונה בארצות הברית התורם ליותר מ-60% מהצריכה הקלורית, עשוי להשפיע על הסיכון לסוכרת. הם מסבירים כי מחקר קודם הראה […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

  • גורמי סיכון לסיבוכים במערכת העיכול בחולים עם מחלת קרוהן מילדות (J Formos Med Assoc)

    גורמי סיכון לסיבוכים במערכת העיכול בחולים עם מחלת קרוהן מילדות (J Formos Med Assoc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the Formosan Medical Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדד ECCO-ESPGHAN (או European Crohn’s and Colitis Organization and European Society for Pediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition) עשוי לסייע בחיזוי מוקדם של הסיכון ארוך הטווח לסיבוכים במערכת העיכול בחולים עם אבחנה של למחלת קרוהן מילדות. מטרת […]

  • אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology עולה כי 10% מהנשים שנדבקו בנגיף הקורונה בזמן הריון יפתחו Long COVID. החוקרים מאוניברסיטת יוטה בחנו את הרשומות הרפואיות של למעלה מ-1,500 נשים שחלו בקורונה בזמן הריון וניטרו את התסמינים עליהם דיווחו לאחר לפחות שישה חודשים מהזיהום. מדובר במחקר הראשון להערכת הסיכון להתפתחות Long COVID בנשים הרות. […]

  • בדיקות סקר ממוקדות לסרטן לבלב עשויות לשפר את שיעורי ההישרדות באוכלוסייה זו (JAMA Oncol)

    בדיקות סקר ממוקדות לסרטן לבלב עשויות לשפר את שיעורי ההישרדות באוכלוסייה זו (JAMA Oncol)

    מעקב אחר מטופלים בסיכון גבוה עשוי לסייע בזיהוי אדנוקרצינומה של צינוריות הלבלב בשלב מוקדם יותר, כאשר הגידול קטן יותר וקל יותר לטיפול עם סיכויי הישרדות גבוהים יותר באוכלוסייה זו, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.  ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אדנוקרצינומה של הלבלב מלווה בשיעורי הישרדות נמוכים לאחר חמש שנים ולעיתים קרובות […]

  • ההשפעה של איכות האוויר על הסיכון לאשפוזים חוזרים של חולי אי-ספיקת לב עם אוטם לבבי חד (Int J Cardiol)

    ההשפעה של איכות האוויר על הסיכון לאשפוזים חוזרים של חולי אי-ספיקת לב עם אוטם לבבי חד (Int J Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין חשיפה משמעותית יותר לדו-תחמוצת החנקן וחומר חלקיקי קטן מ-10 מיקרומטר ובין סיכון מוגבר לאשפוז חוזר בשל אי-ספיקת לב בחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב וכלי דם הינה הגורם […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה