אורולוגיה

Tranexamic Acid כטיפול במנורגיה משפר משמעותית איכות חיים (מתוך כנס ה- ACOG)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- ACOG, עולה כי נשים הנוטלות tranexamic acid (ליסטדה, Lysteda) כטיפול בדימום וסתי כבד חוות שיפור משמעותי באיכות חייהן לאחר 3 מחזורים, ויותר נוטות להשתתף בפעילויות חברתיות, פעילויות פנאי ובספורט לאחר הטיפול.

עפ”י מספר מחקרים שהוצגו בכנס, יותר מ- 70% מהנשים שנוטלות את המינון הגבוה ביותר של tranexamic acid (3.9 ג’ ליום) הגיבו לטיפול.

tranexamic acid הינו המוצר הלא הורמונאלי הראשון המאושר ע”י ה- FDA (US Food and Drug Administration) לשימוש בטיפול במנורגיה.  הטיפול עובד ע”י עיכוב פיברינוליזה באנדומטריום, כך שקרישי דם יציבים יותר לאורך זמן, והנשים מדממות פחות.

התרופה אושרה לראשונה כזריקה לטיפול בחולי המופיליה שעברו טיפולי שיניים, ואושרה כטיפול פומי במנורגיה בשנה האחרונה.

החוקרים מציינים כי כ- 25% מהנשים בגיל הפוריות (כ- 3 מיליון נשים) בארה”ב סובלות ממנורגיה, פעמים רבות ללא כל מצב רפואי שגרם לתופעה. 

במחקר הנוכחי מסוג מחקר ביקורת רב מוסדי כפול סמיות, נכללו 294 נשים בנות 18 עד 49 שנים עם תלונות של דימום וסתי כבד (המוגדר כאובדן דם וסתי של יותר מ- 80 מ”ל למחזור עפ”י ממוצע של שני מחזורים).  הנבדקות קיבלו tranexamic acid במינון של 3.9 ג’ ליום; tranexamic acid במינון של 1.9 ג’ ליום; או פלצבו במשך עד 5 ימים למחזור במהלך 3 מחזורי וסת.

הנבדקות ענו על שאלון MIQ (Menorrhagia Impact Questionnaire) בכניסתן למחקר ולאחר 3 מחזורי טיפול.  שאלון זה מעריך מגבלות בפעילויות חברתיות, פנאי וספורט, ירידה ביכולת לעבוד במסגרת הבית או מחוצה לו, וכמות אובדן הדם המוערכת ע”י הנשאלת.  רוב הנשים שהשתתפו במחקר חוו דימום וסתיים כבדים במשך זמן ארוך (10 עד 12 שנים בממוצע).

מתוצאות המחקר עולה כי נשים שנטלו tranexamic acid חוו ירידה של נקודה אחת במגבלות היכולת לעבוד עפ”י דירוג MIQ, ירידה שהייתה מובהקת בהשוואה לנבדקות שקיבלו פלצבו (P < .0001).  כמו כן הודגמה ירידה במגבלות ביצוע פעילויות פנאי וחברה בצורה דומה.  ההשפעה על איכות החיים הייתה תלוית מינון, כאשר התועלת המשמעותית ביותר הודגמה בקבוצה שנטלה 3.9 ג’ ליום המינון שנחשב כעת מינון סטנדרטי.

החוקרים מסיקים כי MIQ הינו כלי חשוב להערכת טיפולים למנורגיה, ומוסיפים כי דרושים מחקרים נוספים להעריך את תפיסותיהן של הנשים בנוגע לטיפולים שכאלו.

המומחים מדגישים את חשיבות המודעות של המטופלות והרופאים בכל הנוגע לאפשרויות טיפוליות בדימום וסתי כבד ובלתי תקין.

המומחים מציינים כי טיפולים על בסיס הורמונאלי כמו גלולות למניעת היריון והתקנים תוך רחמיים המכילים פרוגסטרון הינם יעילים למדי בשליטה במנורגיה.  לטיפולים אלו תופעות לוואי, אשר בד”כ אינן קיצוניות.  תופעות הלוואי העיקריות שהופיעו בנטילת tranexamic acid היו כאבי ראש, אי נוחות בטנית, אי נוחות בזמן המחזור, שלשול ובחילות.

לדברי המומחים שילוב של tranexamic acid וטיפולים הורמונאליים עלול להגביר סיכון לאירועים תרומבוטיים, שבץ ואירועים לבביים.  יחד עם זאת, עבור נשים שאינן יכולות ליטול תרופות על בסיס הורמונאלי, tranexamic acid עשוי להיות חלופה אפשרית.

מתוך הכנס השנתי ה- 58 של ה- American Congress of Obstetricians and Gynecologists (ACOG), שנערך המאי 2010 בסן פרנסיסקו, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה