אורולוגיה

קצב עליית רמת PSA עם הזמן מסייע בניבוי מקרים של סרטן ערמונית חסר-חשיבות קלינית (מתוך Journal of Urology)

קצב העלייה ברמות PSA (PSA Velocity) הוא סמן ידוע לקטלניות האפשרית של סרטן ערמונית, אך ממחקר חדש עולה כי מדד זה עשוי לסייע בניבוי הסבירות כי בחולה מסוים לממאירות בבלוטת הערמונית לא תהיה חשיבות.

החוקרים מסבירים כי קיימת מחלוקת בנוגע לשימוש בבדיקות PSA כבדיקות סקר לסרטן ערמונית, לאור העובדה שניתן לאבחן גידולים בערמונית להם אין כל חשיבות קלינית. עלייה מהירה ברמות PSA מהווה סמן מבטיח בסוגיה זו.

בפרוטוקולים לבדיקות סקר לסרטן ערמונית, הנחיות National Comprehensive Cancer Network Guidelines משנת 2010 קבעו סף ל-PSA Velocity של 0.35-0.40 ננוגרם למ”ל בכל שנה. החוקרים ביקשו לקבוע אם סף זה מלווה בסרטן ערמונית חסר חשיבות היסטולוגית בחולים לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית.

מדגם המחקר כלל 1073 גברים שעברו כריתה רדיקאלית של הערמונית, בין השנים 1992 ו-2008. סרטן ערמונית חסר-חשיבות הוגדר על-בסיס קריטריוני Ohori, כסרטן המוגבל לערמונית, עם נפח גידול של 0.5cc ומטה, וללא מדד גליסון של 4 או 5.

גיל החולים הממוצע עמד על 62 שנים. חציון רמות PSA בעת האבחנה עמד על 4.3 ננוגרם למ”ל, ומרביתם אובחנו עם מחלה בשלב T1c, עם מדד גליסון של 6.

החוקרים זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין ערכי PSA Velocity של מעל 0.4 ננוגרם למ”ל בשנה, לפני הניתוח, ובין שוליים כירורגיים חיוביים (19% לעומת 12%, p=.003), פלישה לבלוטת הזרע (4% לעומת 1%, p=0.007), מדד גליסון של 7 ומעלה (p=0.008), ונפח גידול גדול יותר.

ב-69 גברים (6%) נקבעה אבחנה של ממאירות חסרת-חשיבות פתולוגית. שיעור המקרים של מחלה חסרת-חשיבות היה גבוה יותר בגברים עם מדד PSA Velocity טרום-ניתוחי של פחות מ-0.4 ננוגרם למ”ל בשנה (10% לעומת 5% עבור PSA Velocity של מעל 0.4 ננוגרם למ”ל בשנה,  p=0.003).

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות אלו עשויות לסייע, בשילוב עם מדדים אחרים, להגדיל את הסגוליות של בדיקות סקר לסרטן ערמונית ולזהות ממאירויות בעלות חשיבות קלינית.

J Urol2010;183:112-117

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה