אורולוגיה

סקלפל הרמוני עשוי לשפר את התוצאות של כריתת בלוטת התריס (מתוך the Archives of Otolaryngology–Head & Neck Surgery)

ממחקר אקראי מבוקר שנערך לאחרונה עולה כי שימוש בסקלפל הרמוני (HSharmonic scalpel) מפחית את הכאב לאחר הניתוח, ואת נפח הניקוז, במטופלים שעוברים ניתוח לכריתת בלוטת התריס (thyroidectomy). המחקר פורסם בכתב העת the Archives of OtolaryngologyHead & Neck Surgery.

החוקרים ציינו כי ה-HS הינו מכשיר המשתמש ברטט של 55.5 kHz בכדי לחתוך ולהקריש רקמה בצורה סימולטנית. היתרונות העיקריים של מערכות אולטרסוניות של חיתוך והקרשה בהשוואה למכשור הסטנדרטי (electrosurgical device), כך על פי החוקרים, מיוצגים על ידי נזק תרמי לרקמה שהוא לטרלי ומינימלי (ה-HS גורם נזק תרמי לטרלי ברוחב 1-3 מ”מ, כמחצית מהנזק הנגרם על ידי מערכת בי-פולרית), פחות יצירת עשן, העדר גירוי נוירומוסקולרי והעדר אנרגיה חשמלית למטופלים.

במחקר חד-סמיות זה, 100 מטופלים שעברו כריתה שלמה פתוחה של בלוטת התריס חולקו אקראית לעבור את הפרוצדורה על ידי HS או על ידי המוסטזיס שגרתי (CHconventional hemostasis) במהלך הניתוח. התוצאות העיקריות שנבדקו היו כאב לאחר הניתוח, נפח הניקוז, היפוקלצמיה, נזק לעצבים ומשך הניתוח.

החוקרים דיווחו כי שתי הקבוצות היו זהות בתחילת המחקר. בהשוואה לקבוצת ה-CH, לקבוצת ה-HS היה סבלה פחות מכאב 24 שעות לאחר הניתוח (על פי mean visual analog scale score 3.90 לעומת 5.30) ולאחר 36 שעות (2.27 לעומת 3.95). בנוסף, קבוצת ה-HS הייתה עדיפה במונחים של נפח ניקוז נמוך יותר (40.1 לעומת 75.4 מ”ל) ושכיחות נמוכה יותר של היפוקלצמיה ארעית (5 לעומת 16 מטופלים, 10% לעומת 32%).

עוד עולה מהדיווח, כי לאף אחד מהמטופלים לא נגרם נזק עצבי או היפוקלצמיה קבועה, ומשך הניתוח הממוצע היה קצר יותר בקבוצת ה-HS (40.0 לעומת 46.7 דקות).

החוקרים סיכמו באומרם כי שימוש ב-HS עשוי להפחית את הכאב לאחר הניתוח, את נפח הניקוז ואת השכיחות של היפוקלצמיה ארעית במטופלים שעוברים כריתה של בלוטת התריס. משך ניתוח קצר יותר ושיפור התוצאות עשוי להצדיק, כך לדברי החוקרים, את העלות של HS בהשוואה ל-CH.

למרות הבטיחות שהודגמה על ידי ה-HS במספר מחקרים קודמים, העירו החוקרים, הכשרה ספציפית וניסיון בשימוש במכשיר זה הינם הכרחיים, וזאת כיוון שהלהב האקטיבי בידיים שאינן מיומנות עשוי לגרום בקלות נזק למבנים חיוניים סמוכים.     

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Arch OtolaryngolHead Neck Surg. 2006;132:1069-1073.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה