אורולוגיה

חלק ממושתלי תאי גזע ששרדו לטווח הארוך יכולים ליצור זרע בר קיימא (מתוך Blood)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Blood, עולה כי חלק מהגברים השורדים לטווח הארוך לאחר התגברות על מחלות ממאירות ומחלות אחרות, ואשר היו זקוקים להשתלת תאי גזע המטופואטים (HSCThematopoietic stem cell transplantation), מראים דרגה מסוימת של יצירת זרע (ספרמטוגנזיס).

הדגמה של התאוששות ויצירה מסוימת של זרע באשך נותנת תקווה לגברים העתידים לעבור השתלת תאי גזע בנוגע לעתיד איכות החיים שלהם.

במחקר השתתפו 39 נבדקים הנמצאים ברמיסיה מלאה במשך שנתיים או יותר לאחר HSCT. מתוכם, 32 נבדקים עברו טיפול הקרנה בכל הגוף. דגימות זרע נותחו כשהנבדקים היו בחציון גיל של 34, בזמן זה חלף חציון תקופה של 9 שנים מאז ה-HSCT.

בסך הכללי, 11 נבדקים הראו מידה מסוימת של ספרמטוגנזיס. נבדקים אלה היו צעירים יותר משמעותית בזמן ההשתלה (חציון גיל של 19 לעומת 28 שנה). וחציון האינטרוול מאז ביצוע ה-HSCT גם כן היה ארוך יותר (12 לעומת 7 שנים).

בנוסף, ל-2 מתוך 11 הנבדקים, שיצרו זרע, הייתה מחלת GVH כרונית (graft versus host) בהשוואה ל-16 מתוך 28 הנבדקים האחרים.

9 מתוך 16 נבדקים, שעברו HSCT כשהם היו צעירים מגיל 25, הראו מידה מסוימת של ספרמטוגנזיס.

ניתן לעקוף ירידה בפוריות בשל ספירה נמוכה של זרע ומוטיליות גרועה של הזרע על ידי עזרה בתהליך הרבייה, בעיקר בהזרקת זרע תוך ציטופלזמטית.

לסיכום, לפני ואחרי השתלת תאי הגזע, מומלץ לנבדק לעבור ייעוץ פוריות הולם, ובנוסף לכך לעבור מעקב צמוד בכדי להעריך את תפקוד האשך.

Blood 2006;108:1100-1105

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה