אורולוגיה

חסמי אלפא אינם משפרים תסמיני נוקטוריה עקב היפרפלזיה שפירה של הערמונית (Urology)

ממחקר חדש עולה כי חסמי אלפא אינם משפרים את תסמיני Nocturnal Polyuria (NP) הנובעים מהיפרפלזיה שפירה של הערמונית (Benign Prostatic Hyperplasia BPH). החוקרים מצאו קשר הן בין תסמיני נוקטוריה הן עם משך BPH והן עם צריכת המים לפני השינה.

לדברי החוקרים, חסמי אלפא הניתנים לתסמינים בדרכי שתן תחתונות, צפויים להקל על תסמיני אגירת שתן, וכן על הנוקטוריה. עם זאת, השפעה חסמי אלפא הניתנים לתסמינים בדרכי שתן תחתונות המחשידים ל-BPH ונוקטוריה עדיין אינה ברורה.

מטרת המחקר היתה לקבוע את שכיחות NP, שהוגדרה ככמות שתן לילית המהווה יותר משליש מכמות השתן היומית בגברים קשישים, בחולים עם תסמינים בדרכי שתן תחתונות המחשידים ל-BPH ותגובה קלינית לטיפול בחסמי אלפא. כל המשתתפים מילאו את שאלון International Prostate Symptom Score ויומן התרוקנות שבועי, עם בדיקות שתן, מדדי PSA, Uroflowmetry, ובדיקת אולטרה-סאונד.

חולים עם NP טופלו בחסמי אלפא במינון 0.4 מ”ג ביום של Tamsulosin למשך 6 שבועות, ואז עברו הערכה חוזרת ל-NP ותסמינים במערכת השתן.

מבין 58 מטופלי חוץ עם תסמינים בדרכי שתן תחתונות המחשידים ל-BPH שהשתתפו במחקר, 95% סבלו מ-NP. התדירות הממוצעת של נוקטוריה עמדה על 2.73 ± 1.44 ביום. נמצאה קורולציה משמעותית בין NP ובין משך התסמינים בדרכי שתן תחתונות (r=0.393, P=0.035) ועם צריכת המים 3 שעות לפני השינה (r=0.731, P=0.001). מבין המשתתפים עם NP, 20 טופלו בחסמי אלפא. לאחר הטיפול, שיא קצב זרימת השתן עלה משמעותית, אך NP נותר ללא שינוי ב-75% מהמטופלים.

NP הוא תסמין שכיח המלווה תסמינים בדרכי שתן תחתונות המחשידים ל-BPH. מהתוצאות עולה כי קיים קשר משמעותי בין NP בין משך התסמינים, וכן עם כמות המים ששותים לפני שינה. לא ניתן לטפל ב-NP באמצעות חסמי אלפא, למרות שיש שיפור בתסמינים בדרכי שתן תחתונות המחשידים ל-BPH.

מגבלות המחקר כללו גודל מדגם קטן, עוצמה נמוכה, עיצוב לא-מבוקר, והעדר סמיות.

לדברי החוקרים, שינוי התנהגותי באשר לצריכת הנוזלים לפני שינה, עשוי לסייע בנוסף לטיפול בחסמי אלפא בחולים אלו.

Urology. 2006;67:1188-1192

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה