אורולוגיה

האם שיטת FISH יעילה בזיהוי קרצינומה בשלפוחית השתן ? (BJU International)

פלוהורוצנטיות (נגיהת אור) בהכלאה טבעית או Fluorescence in situ hybridization , ובקיצור FISH , הינה רגישה מאוד בגילוי מעבר של תאי קרצינומה חדשים (או חזרה של קודמים) של שלפוחית השתן – כך מדווחים חוקרים בגיליון דצמבר 2005 של ה- BJU International .

בראיון לרויטרס אומר ד”ר תומס קיאן מאונ’ דרום קרולינה ש-FISH הינה תוספת בעלת ערך רב לגילוי מוקדם של מעבר תאי קרצינומה במקרים חדשים וכן במקרים שבהם כבר יש אבחנה.

החוקרים במחקר זה העריכו את השימוש במכשור המסחרי של FISH לבדיקת שתן שכוללת בדיקת הצנטרומרים של הכרומוזומים 3,7 ו-17 אשר להם מיקום ספציפי לחקירת 9p21 לצורך זיהוי מקרים חדשים או חוזרים של קרצינומה יורותליאלית במסגרת בדיקה קלינית שגרתית.

הם מדווחים כי ב-78% מתוך 439 בדיקות שנעשו FISH ובדיקה ציטולוגית המימצאים היו מתאימים. ציטולוגיה חיובית וזיהוי שלילי של FISH התרחשו רק ב-1% מהמקרים, ו-FISH חיובי וציטולוגיה שלילית נמצאו ב-21% מהמקרים.

כמו כן, 17 מתוך 19 ממאירויות שזוהו ע”י ציטולוגיה זוהו גם ע”י ה-FISH . בנוסף, FISH היה רגיש יותר בזיהוי קרצינומה אורותליאלית, כולל קרצינומה בדרגה נמוכה וגבוהה.

הסגוליות של FISH היתה על כל פנים נמוכה יותר מבדיקה ציטולוגית: 65% בהשוואה ל-93% .

החוקרים מסכמים כי כרגע הם אינם נמצאים במצב שבו הם יזנחו את הבדיקה הציטוסקופית ככלי איבחוני, אך הוספת אפשרות השימוש ב-FISH עשוייה להשפיע על תדירות השימוש של בדיקות מעקב במרפאה, ובמקרה של אבחנה חדשה הבדיקה עשויה לזהות את אותם מטופלים שסביר להניח שלהם פתלוגיה משמעותית.

לדיווח במדסקייפ

BJU International 2005;96:1280-1285.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה