אורולוגיה

ערמונית קטנה יותר קשורה בסרטנים אגרסיביים יותר (J Clin Oncol)

ממחקר חדש עולה כי בגברים עם סרטן ערמונית, משקל ערמונית קטן יותר קשור בסרטן ערמונית מתקדם יותר, בדרגה (Grade) גבוהה יותר ובסיכון גדול יותר להתפתחות ביוכימית.

לדברי החוקרים, סרטן ערמונית בנוכחות ערמונית קטנה מעורר דאגה, חולים אלו זקוקים למעקב הדוק יותר, ללא קשר לטיפול שמקבלים.

החוקרים בחנו את הקשר בין משקל הערמונית ובין דרגת (Grade) הגידול הפתולוגי, שולי ניתוח חיוביים, מחלה מחוץ לקפסולה, וחדירה ל-Seminal Vesicle עם התקדמות ביוכימית בקרב 1,602 גברים שעברו Radical Prosatectomy.

לאחר תיקנון לגיל, נמצא קשר בין משקל ערמונית נמוך ובין עליה בסיכויים למחלה מתקדמת, שולי ניתוח חיוביים והתפשטות מחוץ לקפסולה. עם ירידה במשקל הערמונית, חלה עליה קטנה במדד Gleason ובשלב הגידול (Stage), אך לא נמצא קשר משמעותי בין משקל הערמונית ובין חדירה ל-Seminal Vesicle.

נמצא קשר משמעותי בין משקל ערמונית קטן יותר ובין עליה משמעותית בסיכון להתפתחות ביוכימית, הקשר היה אף חזק יותר לאחר תיקנון למאפייני המטופל ומאפיינים קליניים ופתולוגיים.

קשרים אלו נשמרו לאחר הוצאת גברים עם ערמונית במשקל נמוך מ-20 גרם או גדול מ-100 גרם.

לא נמצא קשר משמעותי בין משקל הערמונית ובין Prostate-Specific Antigen (PSA), והקשר בין משקל ערמונית קטן ובין התקדמות ביוכימית נותר לאחר שילוב רמות PSA או PSA Density במודלים רבי-משתנים.

בנוכחות סרטן ערמונית, גודל הערמונית יכול לשמש לניבוי האגרסיביות. בגבר עם ערמונית מאוד קטנה לא נסתפק במעקב בלבד, לעומת זאת, אם הגבר מיועד למעקב בלבד ונמצאה ערמונית גדולה, נוח יותר לבחור בגישה של להמתין ולראות.

ייתכן שגברים השוקלים טיפול הקרנות ירצו לחשוב מעט יותר על הטיפולים ההורמונלים לסרטנים אגרסיביים יותר. אך לא ברור אם ערמונית קטנה לבדה מספיקה כדי להציב אותם בקטגוריה של סיכון גבוה.

בסופו של דבר, החוקרים מתכוונים לפתח תוך 6 חודשים תרשימי חישוב סטטיסטים לניבוי הישנות תוך התייחסות למשקל הערמונית.

J Clin Oncol 2005;23:7546-7554.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה