אורולוגיה

האם רמות טלומרז בשתן מהוות מבחן מדויק לסרטן שלפוחית השתן? (JAMA)

ממחקר חדש עולה כי רמות טלומרז בשתן, הנקבעות ע”י מבחן Telomeric Repeat Amplification Protocol (TRAP), הן מרקר רגיש וסגולי לזיהוי גידולים בשלפוחית השתן, אפילו גידולים ברמה (Grade) נמוכה.

בד”כ סיכויי ההישרדות של סרטן שלפוחית שתן גבוהים, אם המחלה מטופלת בשלב מוקדם. עם זאת, מאחר שבדיקה ציטוסקופית לאבחנה של הממאירות היא בדיקה פולשנית ויקרה ולאור העובדה שלציטולוגיה של השתן יש רגישות מוגבלת, האפשרות למבחן דוגמאת TRAP מסקרנת מאוד, בעיקר מאחר שמדובר בבדיקה שאינה פולשנית, אינה יקרה וקלה לביצוע.

במסגרת מחקר מקרה-ביקורת שערכו מדדו החוקרים את רמות טלומרז בדגימות שתן מ-84 גברים בריאים ו-134 גברים שאובחנו עם סרטן שלפוחית השתן, בהסתמך על בדיקה היסטולוגית. חציון פעילות הטלומרז עמד על 27 Arbitrary Enzymatic Units (AEU) בקבוצת הביקורת ועל 112 AEU בקרב החולים.

נקודת חתך של 50-AEU נמצאה כבעלת רגישות של 90% וסגוליות של 80%. הסגוליות היתה גבוהה עוד יותר (94%), עם רגישות זהה, בקרב נבדקים מתחת לגיל 75. יתרה מזאת, הרגישות עמדה על 93%, 87% ו-89% עבור גידולים ברמה (Grade) 1, 2 ו-3, בהתאמה.

לעומת זאת, בדיקה ציטולוגית היתה חיובית רק ב-46.6% מהחולים.

מבחן TRAP מאפשר לקבל הערכה כמותית של פעילות טלומרז בשתן, ללא צורך במיומנות ציטופתולוגית. החוקרים ממליצים לבצע בדיקות סקר של טלומרז בתתי-קבוצות המצויות בסיכון גבוה, דוגמאת מעשנים וחולים הסובלים מהמטוריה (דם בשתן).

JAMA 2005;294:2052-2056

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה